Cinemateket
As I Was Moving Ahead I Occasionally Saw Brief Glimpses of Beauty

As I Was Moving Ahead I Occasionally Saw Brief Glimpses of Beauty

Originaltitel: As I Was Moving Ahead I Occasionally Saw Brief Glimpses of Beauty

Regi: Jonas Mekas

Filmhuset - Bio Mauritz Lägg till i kalender

Dagboksfilmen är tätt förknippad med personliga minnen, och Jonas Mekas var en av genrens mest framstående utövare. I sitt magnum opus blickar han tillbaka på sitt liv och presenterar ett lyriskt poem till livets skönhet.

Om filmskaparen John Griersons definition av dokumentärfilmen som en ”kreativ behandling av verkligheten” är giltig så torde dagboksfilmen kunna definieras som en kreativ behandling av den personliga erfarenheten. Jonas Mekas kreativa behandling har liknats vid en jazzmusikers improvisation, och han har själv förklarat sin process:

”To keep a film (camera) diary, is to react (with your camera) immediately, now, this instant: either you get it now, or you don’t get it at all. To go back and shoot it later, it would mean restaging, be it events or feelings. To get it now, as it happens, demands the total mastery of one’s tools (in this case, Bolex): it has to register the reality to which I react and also it has to register my state of feeling (and all the memories) as I react. Which also means, that I had to do all the structuring (editing) right there, during the shooting, in the camera.” (1)

Mekas filmer präglas av korta klipp, inspelade med kameran i hand, ibland kompletterade med bilder exponerade en åt gången eller dubbelt. Det liv som Mekas skildrar är passerande, efemärt, vilket återspeglas i filmens själva form.

I As I Was Moving Ahead I Occasionally Saw Brief Glimpses of Beauty blickar Mekas tillbaka på 1970-talet, och filmens kondenserade ”korta ögonblick av skönhet” utgörs av bilder på familjen och vänner, och skildrar promenader på New Yorks gator, picknickar i Central Park, middagar på Mekas loft och utflykter till när och fjärran. Bilderna ackompanjeras stundtals av ljudupptagningar från samma period, Mekas egen berättarröst och improviserad pianomusik av den litauiska musikern Auguste Varkalis. I en av filmen mest drabbande sekvenser hör vi Mekas berätta att han arbetar med filmen i sitt klipprum, bara timmar före tolvslaget på nyårsafton 1999, och konstaterar att filmen är en hyllning till århundradets sista fjärdedel.

Ed Halter avslutar sin recension i The Village Voice med orden:

As I Was Moving Ahead serves not just as a meditation on the nature of cinema, beauty, and time, but also as a monument to the bonds of family and friends. Mekas’s diaries have always quivered with the tensions between past and present. This one, created by an artist soon to enter his eighth decade, finds a secret paradise in the rich harvests of a lifetime’s memories.” (2)

Denna spänning mellan dåtid och nutid exemplifieras i filmen bland annat med två återkommande textskyltar: ”life goes on” och ”I am trying to remember”. Men hur förhåller sig dessa textskyltar till varandra och till bilderna som visas? Vilken konjunktion lämpar sig bäst: och, medan, men? Behöver det nödvändigtvis vara den ena eller den andra? As I Was Moving Ahead I Occasionally Saw Brief Glimpses of Beauty besvarar inte frågan utan lämnar i god tro över den åt åskådaren.

(1) Mekas i Film-Makers’ Cooperative Catalogue (1989).
(2) Ed Halter, ”The Color of Paradise” i The Village Voice, 11 december 2011.

Filmfakta

Originaltitel: As I Was Moving Ahead I Occasionally Saw Brief Glimpses of Beauty
Regi: Jonas Mekas
Medverkande: Jonas Mekas, Oona Mekas, Hollis Melton
År: 2000
Land: USA
Format: 16 mm
Längd: 4 tim 46 min + paus
Dialogspråk: Engelska
Text: Utan text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år

As I Was Moving Ahead I Occasionally Saw Brief Glimpses of Beauty ingår i temat

Immemory – 53 filmer om minne

Vid sidan av Chris Marker, Andrej Tarkovskij, Marguerite Duras och Terrence Malick har många andra filmare utforskat den rörliga bildens relation till minne. Filmer från början av filmhistorien fram till nu. Dokumentärer, komedier och science fiction. Filmer från Iran, Brasilien och Thailand. Filmer av Alain Resnais, Ingmar Bergman och Agnès Varda. Filmer om att minnas och att glömma.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Immemory – 53 filmer om minne