Cinemateket
The Friedmans

The Friedmans

Originaltitel: The Friedmans

Regi: Andrew Jarecki

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Fängslande true crime-dokumentär om hur far och tonårsson i slutet av 1980-talet åtalas för åtskilliga våldtäkter mot barn och där familjens bearbetning av processen fångats på videor filmade i hemmet.

Hösten 1987 beslagtar den nederländska tullen barnpornografi adresserad till den amerikanska familjefadern Arnold Friedman. När polisen slår till mot hans hem på Long Island hittar de mer material och inser även att det getts datalektioner för barn i källaren. Misstankar om sexuella övergrepp bekräftas efter förhör och Arnold – och hans 18-åriga son Jesse, som assisterat under lektionerna – grips och åtalas.

The Friedmans tillhör de mest kända true crime-dokumentärerna, jämte Errol Morris portalverk På en skör tråd (1988) och Laura Ricciardis och Moira Demos Making a Murderer (2015). Till skillnad från dessa är den dock ingen tydlig partsinlaga som försöker upphäva en dom. Vidden av våldtäktsanklagelserna framstår förvisso som osannolika, men det fastslås att Arnold Friedman är en pedofil och poliser, domare och vittnen kommer till tals. Det som gör The Friedmans unik är heller inte sakfrågan.

Det häpnadsväckande är att familjens privata hantering av anklagelserna och den följande rättsprocessen utspelas framför våra ögon. Arnold och Jesse hävdar sin oskuld, sönerna David och Seth är lika övertygade, modern Elaine är mer tveksam. David, som nyss skaffat en videokamera, ”intervjuar” sina föräldrar, för videodagbok och filmar plågsamma släktmiddagar där åtalet diskuteras – men dokumenterar också stunder där man försöker leva som en vanlig familj, eller där de spexar framför kameran. Natten före en avgörande händelse stannar bröderna uppe och David filmar. Långt senare reflekterar han över situationen: ”Kanske filmade jag för att jag inte skulle behöva minnas själv. […] För jag minns ingenting av den natten utanför själva videon.” Filmandet blir ett sätt att distansera sig från verkligheten, genom att redan i stunden registrera den som minnen.

Regissören Andrew Jarecki fick tillgång till materialet av en slump. Han mötte David Friedman under arbetet med en film om födelsedagsclowner i New York. (1) När Davids bakgrund uppdagades såg Jarecki en möjlig film, och David en chans att berätta familjens historia.

The Friedmans hade premiär på Sundancefestivalen 2003, hyllades som ett fenomen världen över och nominerades till en Oscar för bästa dokumentär. Enstaka kritiker uppmärksammade att även en tredje person åtalades, men inte nämns i filmen. Det framkom också att Jarecki stod på familjens sida, men att han när han insåg det kommersiella i ett ”olöst mysterium” antog en mer ambivalent ståndpunkt. Ironiskt nog bjöd han in till ytterligare kritik när extramaterialet på dvd-utgåvan visade hur mycket han utelämnat.

När Jarecki 2015 återvände till true crime-genren med tv-serien The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst, var han tydligare med sin avsikt, lyckades få fastighetsmogulen Robert Durst åtalad för mord, och vann två Emmys.

(1) Kortdokumentären Just a Clown hade premiär på Sundancefestivalen året efter The Friedmans.

Filmfakta

Originaltitel: The Friedmans
Regi: Andrew Jarecki
Medverkande: David Friedman, Elaine Friedman, Jesse Friedman, Abbey Boklan, Frances Galasso
År: 2003
Land: USA
Format: 35 mm
Längd: 1 tim 49 min
Dialogspråk: Engelska
Text: Svensk text
Åldersgräns: Tillåten från 11 år
Läs mer om ”The Friedmans” i Svensk Filmdatabas

The Friedmans ingår i temat

Immemory – 53 filmer om minne

Vid sidan av Chris Marker, Andrej Tarkovskij, Marguerite Duras och Terrence Malick har många andra filmare utforskat den rörliga bildens relation till minne. Filmer från början av filmhistorien fram till nu. Dokumentärer, komedier och science fiction. Filmer från Iran, Brasilien och Thailand. Filmer av Alain Resnais, Ingmar Bergman och Agnès Varda. Filmer om att minnas och att glömma.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Immemory – 53 filmer om minne