Cinemateket
The Dead Don’t Die

The Dead Don’t Die

Originaltitel: The Dead Don’t Die

Regi: Jim Jarmusch

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Zombier drabbar småstad där poliserna Bill Murray, Adam Driver och Chloë Sevigny försöker organisera motstånd, trots att de läst filmens manus och vet hur det kommer att sluta. Ett pärlband av kända skådespelare i små och stora roller, i Jarmuschs senaste genreexperiment.

Vampyrerna i Only Lovers Left Alive (2013) refererar till människor som zombier, viljelösa sömngångare – det råder ingen tvekan om vilka av de två skräckfilmvarelserna Jim Jarmusch har mest sympatier för. I The Dead Don’t Die låter han metaforen löpa fullt ut – de zombier som tar över småstaden Centerville har samma individuella drivkrafter som de hade i livet, om det så är kaffe, tennis eller mode. En poäng som redan George A. Romero gjorde när zombierna intar ett shoppingcenter i Dawn of the Dead (1978). Det är inte den enda Romero-referensen – Jarmusch kan sin zombiefilm – men han blandar också in science fiction, låter Iggy Pop kliva upp ur Samuel Fullers grav och dekonstruerar själva filmmediet genom att låta skådespelarna vara medvetna om att de är med i en film. ”Det här kommer inte att sluta väl”, säger Adam Driver. Han har nämligen läst manuset.

Som vanligt samsas en uppsjö av rollfigurer om uppmärksamheten. I centrum står tre poliser, spelade av Driver, Bill Murray och Chloë Sevigny, och kring dem svärmar Jarmusch-veteraner som Tilda Swinton, Tom Waits och RZA jämte nykomlingar som Danny Glover och Selena Gomez. Jarmusch har gjort många ensemblefilmer, men ett sammanhållet narrativ i stället för separata episoder var en utmaning, och han har sagt att inspelningen var en av hans mest komplicerade.

The Dead Don’t Die är en delvis svensk samproduktion, då delar av postproduktionen utfördes i Västra Götaland. Få av Jarmuschs filmer är dock lika utpräglat amerikanska, och lika uttalat politiska. När Steve Buscemis rasistiska redneck, iförd ”Make America Great Again”-snarlik röd keps, tuggas ihjäl av zombier är det inte så mycket katharsis för Trump-motståndaren som en pessimistisk bild av att allt ändå kommer att gå åt helvete.

The Dead Don’t Die var öppningsfilm på filmfestivalen i Cannes, fick ljummen kritik men drog in mer pengar än någon annan av Jarmuschs filmer förutom Broken Flowers (2005). En underhållande bagatell, och ännu en tillryggalagd genre.

Läs mer om ”The Dead Don’t Die” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut