Cinemateket
Hålet

Hålet

Originaltitel: Dong

Regi: Tsai Ming-liang

Skådespelare: Yang Kuei-mei, Lee Kang-sheng, Miao Tien

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Som en del av ett internationellt projekt, där filmare fick föreställa sig millennieskiftet, gjorde Tsai Ming-liang det otäcka dramat Hålet. Klimatkrisen, aids eller internets negativa inverkan på mänsklig kommunikation? Mycket kan läsas in i detta mörka, Kafkaliknande drama, där ett mystiskt virus både för samman och separerar hyresgästerna i ett läckande höghus i Taipei.

”2000, Seen By…” var ett projekt som initierades av det franska bolaget Haut et Court, med syfte att låta framträdande regissörer från tio länder tolka millennieskiftet. Några av filmer som gjordes var Hal Hartleys The Book of Life (1998), Abderrahmane Sissako La Vie Sur Terre (1999) – och Tsai Ming-liangs Hålet (1998).

Tsais vision av världen innan millennieskiftet är en mörk sådan, där ett mystiskt virus får människor att bete sig som kackerlackor. I fokus står hyresgästerna i ett vattenskadat höghus i Taipei, där läckan mellan två lägenheter orsakar ett hål – något som skapar irritation mellan en kvinna och mannen som bor ovanför henne. I ren eskapism föreställer kvinnan sig själv som 1950-talsstjärnan Grace Chang, vilket ger upphov till Tsais första musikalnummer.

Vad viruset symboliserar lämnar Tsai öppet för tolkning. Med tidsperioden och regissörens sexuella läggning i åtanke kan de smittade, dessa skadedjur i mörka vrår, tänkas representera samhällets syn på aidssjuka. Viruset kan även stå för en oro över den allmänna millenniekrisen och rädslan inför det moderna samhällets nedsläckning. En krasch som, sett till Tsais samhällskritiska filmer, kanske redan ägt rum.

Dispyter om huruvida Hålet fick delta på Taiwans motsvarighet till Guldbaggegalan fick Tsai att ledsna och återvända till barndomens Malaysia. Utomlands var mottagandet varmare, däribland i Cannes där filmen antogs i huvudtävlan och belönades med kritikerpriset. Besvären i Taiwan ledde till att Tsai startade ett eget produktionsbolag, Homegreen Films, som är aktivt än i dag.

”En rad bisarra situationer och några påklistrade shownummer är inte tillräckligt för att fylla Hålet”, ansåg Mats Bråstedt i Expressen. Mer positiv var Göteborgs-Postens Maria Domellöf-Wik: ”Filmen blir ett titthål, en navel, en kanal bakåt i tiden, en djupdykning ner i vårt undermedvetna och ett löfte om pånyttfödelse.”

Läs mer om ”Hålet” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut