Cinemateket
Floden

Floden

Originaltitel: He liu

Regi: Tsai Ming-liang

Skådespelare: Lee Kang-sheng, Miao Tien, Yang Pi-ying

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Lee Kang-sheng går med på att spela ett flytande lik i en film regisserad av Ann Hui. Efteråt upplever Lee nacksmärtor som leder in i en mörk värld av smärta, svett, död och incest. Tsai Ming-liangs svarta familjedrama väckte anstöt vid premiären, men blev regissörens personliga favorit – en bekräftelse på värdet av att våga följa sin inre röst.

Efter ett slumpmässigt möte snubblar Lee Kang-sheng in på en filminspelning. Filmens regissör, spelad av den välrenommerade Hongkong-baserade filmregissören Ann Hui som liksom Tsai berört exiltematik och immigration i flera av sina verk, lyckas övertala Lee till att spela ett lik som ska flyta runt i den förorenade Tamsuifloden. Efteråt börjar Lee känna intensiva nacksmärtor, vilket blir början på ett stilla sönderfall.

Smärta, otrohet, pornografi, död och incest – inte undra på att flera kritiker ansåg Floden vara Tsais mörkaste film. Idén föddes ur Lees verkliga nacksmärtor, som visade sig vara kroniska och som även ges och tar stor plats i Dagarna (2020). I båda filmerna leder rehabiliteringsförsöken till homoerotiska möten.

När ljussättningen förbereddes på badhuset, där fadern och sonen enligt manus bara skulle springa på varandra, började Tsai fundera över varför han dragits så till platsen. Ett frö såddes och scenen tog en mer extrem riktning.

Reaktionerna blev hårda. Dels från delar av Taiwans gaycommunity, som menade att homosexualitet framställdes i mörk och sorglig dager, dels från feminister som menade att Tsai skapat en förskönad fantasivärld utan plats för kvinnor.

Ändå var det just processen inför scenen och allt som den innebar som gjorde Floden till Tsais favorit, åtminstone året efter filmens premiär.

“Actually, of my four films, The River is my favorite because it is the richest. But after the shooting – and before I did the editing – I hid for a month. Quite simply because I was terrified of the editing after shooting that scene. It’s only when the editing was done that I felt really pleased because I had listened to a voice that came from deep inside me and taken the scene to the extremes that you’ve seen in the film. For the first time I truly felt the pleasure of creating something.” (1)

(1) Danièle Rivière I samtal med Tsai Ming-liang (övers. Andrew Rothwell), ”Scouting”, i Tsaï Ming-liang (1999).

Läs mer om ”Floden” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut