Cinemateket
Rebels of the Neon God

Rebels of the Neon God

Originaltitel: Qing shao nian nuo zha

Regi: Tsai Ming-liang

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Lee Kang-sheng gör långfilmsdebut som motorcykelåkande tonåring som skolkar, hänger i arkadhallen och blir tjuv. Tsai Ming-liangs första långfilm för biograf är ett stämningsfullt ungdomsdrama i urbant neonljus. Den pålagda musiken ljuder av producentens krav på konventioner, men den stillsamma civilisationskritiken är utmärkande för Tsai.

Utifrån en vilja att följa upp 1980-talets nya våg av taiwanesisk film, med Edward Yang och Hou Hisao-hsien i spetsen, tog statligt ägda Central Motion Picture Corporation sig an uppdraget att satsa på nya unga talanger.

Vid denna tid hade Tsai Ming-liang gjort flera tv-filmer, däribland All the Corners of the World (1989) – hans första samarbete med en smått regivägrande tonåring som han skymtat i en arkadhall. Den unga rebellen var Lee Kang-sheng, och det var med honom i åtanke som Tsai skrev manuset till sin första långfilm för biograf: det stämningsfullt urbana ungdomsdramat Rebels of the Neon God.

Dock tvingades Tsai förhålla sig till vissa tyglar – CMPC ville trots allt hitta den publik som den föregående vågen hade förlorat greppet om. I skarven mellan den taiwanesiska nya filmen och tv-dramer använder Tsai ett konventionellt musikspår (påtvingat av filmens producent), tagningarna är kortare än vanligt, och filmens berättelse – om ungdomar på glid – angränsar till en typ av populärkultur som befästs med bilder på citylivets förföriska neonskyltar och arkadhallars hypnotiserande skärmar.

Men det är allt annat än ett sexigt samtidsporträtt som presenteras av Tsai. Lee spelar en sexuellt frustrerad tonåring som får sin motorcykel beslagtagen, blir kompis med tjuvar samt en tjej som legat med den enas storebror. Tillsammans dödar de tid i en stad där ingen av dem verkar känna sig hemma.

I en scen håller sig Lee gömd en hel natt i den arkadhall där han stulit kretskort. Situationen bygger upp för en fara och spänning som aldrig inträffar. ”Men det var precis poängen”, har Tsai berättat i en intervju med filmskaparen och författaren Danièle Rivière. ”På den tiden hatade jag verkligen allt som var för dramatiskt och jag försökte skapa verklighetstrogna situationer. Jag hade kunnat skriva berättelsen på många olika sätt, men jag valde det mest banala där inget händer.”

Skriv ut