Cinemateket
La nación clandestina

La nación clandestina

Originaltitel: La nación clandestina

Regi: Jorge Sanjinés

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Fantastiska landskap och intensiv panflöjtsmusik i berättelse om en man som återvänder till sin hemby på det bolivianska höglandet, där han genom en rituell dödsdans sonar för sina brott mot sitt folk. En stark film av Jorge Sanjinés, Bolivias kanske mest inflytelserika regissör och en förgrundsgestalt inom den latinamerikanska ”tredje filmen”.

“We cannot attack the ideology of imperialism by using its own formal tricks and dishonest techniques, whose raison d’etre is to stupefy and deceive. Not only do such methods violate revolutionary morality; they also correspond structurally to the ideology and content of imperialism.” (1)

I ett manifest från 1976 ger den bolivianska regissören Jorge Sanjinés sitt bidrag till den teoretiska diskussionen om en latinamerikansk ”tredje film” – ett antikolonialt och antikapitalistiskt alternativ till såväl Hollywoods drömfabrik som den europeiska auteurtraditionen. Filmen ska här vara kollektiv och spegla erfarenheter som delas av den breda massan.

La nación clandestina är dedikerad till det andinska urfolket Aymara, och Sanjinés samarbetade tätt med sina icke-professionella skådespelare under filminspelningen. Genom en komplex berättarstruktur med flera parallella tidsplan – tänkt att spegla Aymaras cykliska tidsuppfattning – berättas en historia kring identitet och kultur i det sena 1980-talets Bolivia.

Huvudpersonen Sebastian befinner sig i en dubbel exil i La Paz – fördriven från sin hemby Wilkani efter att ha förrått sitt folks intressen för personlig vinning, och samtidigt föraktad av huvudstadens styrande skikt av ”gringos”. I ett sista desperat försök till försoning återvänder han till sitt kulturella och geografiska hem för att utföra ”Jacha Tata Danzanti” – en rituell dans som fullt genomförd slutar i döden.

I sin strävan att skildra en individuell försoningsprocess, såväl som den kulturella och politiska splittringen i sitt hemland, hör filmen till en av Sanjinés mest ambitiösa. Sebastians slutliga återkomst utspelas mot bakgrunden av en blodig militärkupp, som urartar i en hetsjakt på såväl fackligt organiserade gruvarbetare som vänsterintellektuella. Den dolda nationen i filmens titel utgörs av ursprungsbefolkningens starka sociala kitt, som formerar sig till kamp mot en liten elits nykoloniala förtryck.

(1) Jorge Sanjinés ”Problems of Form and Content in Revolutionary Cinema” i Scott MacKenzie (red.), Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology (2014).

Text: Johannes Hagman.

Läs mer om ”La nación clandestina” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut