Cinemateket
Kvinnlig kroppslig komik

Kvinnlig kroppslig komik

Originaltitel: Une femme collante / Augustas båt / Lea e il gomitolo / Lea sui pattini / La fureur de mme. Plumette / Cunégonde recoit sa famille / Mabel’s Busy Day / Cinderella Cinders / A Pair of Tights

Regi:

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Kvinnliga slapstickstjärnor har länge överskuggats av sina manliga motsvarigheter. I detta kortfilmsprogram med filmer gjorda mellan 1906 och 1929 lyfter vi fram några av de roligaste och mest framstående kvinnliga slapstickstjärnorna från stumfilmseran.

Max Linder, Charlie Chaplin, Buster Keaton, Helan och Halvan, Harold Lloyd. Listan på manliga slapstickkomiker från stumfilmseran är lång. Mindre kända är alla de kvinnliga kroppskomiker som var verksamma under samma period. Detta kortfilmsprogram består av ett urval av några av de roligaste och mest populära slapstickstjärnorna från stumfilmsperioden, och sträcker sig från 1906 till 1929, med filmer gjorda i Italien, Frankrike och USA.

Vissa av komikerna i detta program är okända idag; vissa känner vi bara till förnamnet (eller artistnamnet) på, som Léontine, men andra finns det mycket information om, som Lea Giunchi och Mabel Normand. Programmet inleds med Alice Guy-Blachés Une femme collante och fortsätter med några europeiska filmer där bråkiga flickor och kvinnor ställer till oreda i både hem och på offentliga platser, och där det finns plats för både komisk mimik, våld och akrobatik. De tre sista filmerna är amerikanska, och innefattar tre av den amerikanska slapstickens största aktriser: Mabel Normand, Alice Howell samt duon Marion Byron och Anita Garvin, som likt de europeiska föregångarna tillåts leva ut aggressioner och klumpighet.

Elif Rongen-Kaynakçi, curator vid det nederländska filminstitutet EYE, och forskarna Laura Horak och Maggie Hennefeld har arbetat med att lyfta fram flera av de skådespelare som ingår i detta program, och som Hennefeld påminner om så är dessa filmer intressanta i ett politiskt perspektiv, i det att de ”provided disturbing yet evocative images for comprehending the momentous gendered social upheavals occurring at the same time in the world beyond the screen. Tropes of female physical fluidity helped navigate the rapidly shifting places of women’s bodies in the public sphere, in civic politics, and in the industrial workforce.” (1)

(1) Maggie Hennefeld, Specters of Slapstick & Silent Film Comediennes (2018).

Text: Stefan Ramstedt

Regi: Alice Guy-Blaché, Roméo Bosetti, Mack Senett, Frederick J. Ireland, Hal Yates, medverkande: Léontine, Lea Giunchi, Cunégonde, Mabel Normand, Alice Howell, Marion Byron, Anita Garvin, 1906–1929, Frankrike, Italien, USA, 1 tim 24 min, franska, italienska, holländska, engelska texter, utan text, 35mm, DCP (digitaliserade), bildformat: 1.33:1, tillåtna från 15 år. Visningsmaterial från Centre national du cinéma et de l’image animée, Cineteca di Bologna, Svenska Filminstitutets filmarkiv, EYE, Lobster Film.

Visningen inleds av Stefan Ramstedt, curator på Cinemateket. Lotta Hasselquist Nilsson ackompanjerar på piano.

Skriv ut