Cinemateket
Terminator

Terminator

Originaltitel: The Terminator

Regi: James Cameron

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Arnold Schwarzeneggers mördarmaskin reser från framtida krig till 1984 års Los Angeles för att utplåna Sarah Connor, den blivande modern till mänsklighetens sista hopp. James Camerons slasherinspirerade tech-noir bjuder på stora cyborgmuskler, ödesmättad stämning och nagelbitande spänning.

I Terminator målar James Cameron upp ett urbant mörker av skuggor, neonskyltar, trafikljus och tidsresor. Arnold Schwarzeneggers själlösa mördarcyborg kommer från framtiden för att utplåna den kommande motståndsledarens mamma, vars enda hopp är Michael Biehns sammanbitna soldat.

På flykt från deras väldiga och fysiskt överlägsna nemesis måste människoparet navigera i ett Los Angeles av så dekadent skick att det lika gärna hade kunnat vara en dystopi.

Med sitt svartläderklädda paket av cyborgs, artificiell intelligens och neonljus har Terminator kommit att betraktas som ett typexempel på ”tech-noir”, subgenrebeteckningen för ett slags fatalistisk cyberpunkspänning vars namn tagits från en klubb som förekommer i filmen.

Om den betydligt mer påkostade Terminator 2 – Domedagen (1991) excellerade i banbrytande specialeffekter och bombastisk domedagsstämning, är föregångaren mer småskaligt skräckfylld. Schwarzeneggers antagonist är en ”bokstavlig destillering av den klassiska slasherskurken”, menar Darren Mooney på sajten The Escapist (1 augusti 2020), som i den obarmhärtiga och ostoppbara mördarmaskinen ser en släkting till Michael Myers och Jason Voorhees.

Cameron själv har uppgett John Carpenter som en idol och dennes Alla helgons blodiga natt (1978) som en inspirationskälla. Till skillnad från slashers, där de kroppsliga spektaklen i huvudsak skapas av offren, är det titelskurken i Terminator som utgör den kroppsliga fascinationens huvudattraktion.

På kabelkanalen HDNet Movies sajt ges en intressant överblick av filmens roll i 1980- och 90-talsactions muskeltrend:

”This mythos, of unreal strength, massive bodies and muscles, and ultimate physique culminated in James Cameron’s Terminator (1984), which literally took hyper-masculinity to the extreme, turning the body into a machine, rather than a flesh and blood human, susceptible to harm. Terminator marked the apex of monolithic masculinity as a defining characteristic of the action genre.” (1)

(1) “Occupational Hazards, Woking Men, and the 90s Action Film”, HDNet Movies (5 december 2013).

Text: Sebastian Lindvall.

Regi: James Cameron, medverkande: Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton, Michael Biehn, 1984, USA, 1 tim 53 min, engelska, svensk text, 35 mm, bildformat: 1.85:1, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Svenska Filminstitutets filmarkiv.

Läs mer om ”Terminator” i Svensk Filmdatabas

Terminator ingår i temat

Kropp: 76 filmer om kropp

Kroppen har varit ett nästan ständigt förekommande motiv i filmen, och en önskan att kunna fånga och återge dess rörelser kan sägas vara en av orsakerna till att filmen först uppfanns. Kroppen har gestaltats och behandlats på en rad olika sätt, vilka inte låter sig återspeglas i enskilda filmskapares filmografier, varför vi här lyfter fram ett urval enskilda verk som tillsammans uppenbarar de många och olikartade roller och funktioner som kroppen har haft inom filmkonsten, från filmens första årtionde fram till vår nutid.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Kropp: 76 filmer om kropp