Cinemateket
En strikt ung man

En strikt ung man

Originaltitel: Strogij junosja

Regi: Abram Room

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Abram Rooms En strikt ung man är en visuellt slagkraftig film där en kärleksberättelse äger rum i en högreståndsmiljö i Odessa, och kretsar kring en ung och seriös man som förälskar sig i en äldre och framstående läkares hustru. Filmen visade sig vara subversiv på ett sätt som inte passade regimen, varför den totalförbjöds i Sovjetunionen.

Abram Room hade redan undersökt kärlekens roll i ett socialistiskt samhälle med den tidigare filmen Säng och soffa från 1927, löst baserad på Lilja Briks förhållande med Vladimir Majakovskij och hennes make Osip Brik. I En strikt ung man återkommer han till en angränsande tematik, då han berättar om en ambitiös ung man som är engagerad i Sovjetunionens politiska projekt, men som förälskar sig i hustrun till en äldre läkare och framstående forskare.

Till skillnad från Säng och soffa utspelar sig En strikt ung man till stor del i en borgerlig miljö, men det är inte det enda sättet som filmen bryter med den socialistiskt-realistiska doktrinen, utan även genom dess egenartade stil (som parodiskt lånar drag från bland annat Busby Berkeley och andra Hollywood-musikaler), dess luxuösa bildspråk, musikaliska drömsekvenser och komiskt kufiska sidokaraktärer. Detta, sammantaget med en inte alltför otydlig anti-auktoritär hållning, gjorde att filmen totalförbjöds och visades inte i Sovjet förrän 30 år senare.

Filmens manus skrevs av författaren Jurij Olesja och filmades i hans hemstad Odessa. För produktionen stod Ukrainfilm. Bolaget var en regional filial till det statliga bolaget Sojuzkino, som några år tidigare hade grundats som ett led i den sovjetiska centraliseringen av filmproduktionen, och som för den regionala (bland annat den ukrainska) filmproduktionen enligt historikern Mayhill Fowler innebar ett skifte “från en filmindustri i sovjetiska Ukraina till en sovjetisk-ukrainsk filmindustri” och tvingade den ukrainska filmproduktionen att anamma den socialistiska realismens konventioner ? något som Abram Room med sin En strikt ung man beundransvärt misslyckades med. (1)

(1) Mayhill Fowler, ”A Cesspool of Intrigue: Les' Kurbas, Oleksandr Dovzhenko, and the Film Industry in 1920s Soviet Ukraine” i Canadian Slavonic Papers / Revue Canadienne des Slavistes vol. 56, nr. 1/2 (2014).

Text: Stefan Ramstedt

Regi: Abram Room, medverkande: Dmitrij Dorliak, Olga Zjizneva, Jurij Jurev, 1935, Sovjetunionen, 1 tim 40 min, ryska, engelsk text, DCP (digitaliserad), bildformat: 1.33:1, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Dovzhenko Center.

Visningen inleds av Stefan Ramstedt, curator på Cinemateket.

En strikt ung man ingår i temat

Närbilder hösten 2022

– Kompletteringar, förlängningar och motsägelser

Inom film används närbilder för att accentuera detaljer. Under rubriken ”Närbilder – Kompletteringar, förlängningar och motsägelser” lyfter vi fram filmer såsom delar av en helhet: ett konstnärskap, en strömning, en genre. Filmerna ska betraktas som kompletteringar till, förlängningar av eller motsägelser till det övriga programmet.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Närbilder hösten 2022