Cinemateket
Feministisk filmkultur

Feministisk filmkultur

Originaltitel: Monolog i en film: porträtt av en ung kvinna/ Mamma pappa barn /Vad hände katten i råttans år?;

Regi: Nina Hedenius/Gunvor Nelson, Dorothy Weiler/Marie-­Louise Ekman/Gunila Ambjörnsson/ Maj Wechselmann

Filmhuset - Bio Mauritz Lägg till i kalender

Lågmälda porträtt, aggressiva collage, svartsynta barnbetraktelser, döende skogar och kollektivism gestaltas i en rad kortfilmer gjorda under perioden 1966-1985, då en feministisk filmkultur blommade upp i Sverige vars filmproduktion tidigare varit starkt mansdominerad. 1966 debuterade dokumentärfilmaren Nina Hedenius med Monolog i en film: porträtt av en ung kvinna såväl som Gunvor Nelson och Dorothy Wiley med collagefilmen Schmeerguntz. 1977 gjorde Marie-­Louise Ekman sin första film med den absurdistiska Mamma pappa barn och 1985 bidrog Gunila Ambjörnsson och Maj Wechselmann till varsin ögonblicksbild av året i 1985. Vad hände katten i råttans år?; Ambjörnson med en klagosång till skogen, Rörande granars inverkan på människors sinnesfrid, och Wechselmann med en protest mot Antonia Ax:son Johnsons uttalande om att: Sverige är inte kollektivt.

Programmet har satts samman och inleds av Ingrid Ryberg, docent i filmvetenskap vid Göteborgs universitet, som är aktuell med boken Swedish Film Feminism: Agitating Exceptionalism During the Second Wave, om svensk feministisk filmkultur under 1970-­talet.

Regi: Nina Hedenius/Gunvor Nelson, Dorothy Weiler/Marie-­Louise Ekman/Gunila Ambjörnsson/ Maj Wechselmann, 1966/1977/1985, Sverige, 1 tim 38 min, svenska, engelska, utan text, digital kopia/16 mm, bildformat: 1.37:1/1.33:1, tillåtna från 15 år. Visningsmaterial från Sveriges Television/ Svenska Filminstitutet.

Visningen inleds av Ingrid Ryberg, docent i filmvetenskap vid Göteborgs universitet.

Läs mer om ”Feministisk filmkultur” i Svensk Filmdatabas

Feministisk filmkultur ingår i temat

Forskning om film - Filmvetenskapens fält

Filmkonsten var ännu ung när den först började teoretiseras och historiseras, och cinematek världen över har alltid varit beroende av den kunskapsproduktion som utförs av filmhistoriker och teoretiker. Filmvetenskap är sedan flera årtionden ett akademiskt ämne och utgör ett omfångsrikt forskningsfält som inbegriper studier om filmens historia, teori, estetik, produktion, distribution och reception. Under denna rubrik bjuder vi in filmforskare att presentera sin forskning utifrån en eller flera filmer.
Läs mer om temat

Skriv ut