Batman Begins
Originaltitel: Batman Begins
Regi: Christopher Nolan
Skådespelare: Christian Bale, Morgan Freeman, Michael Caine
Bruce Waynes föräldrar omkommer i väpnat rån. Sonen fylls med ett hämndbegär han bär med sig upp i vuxen ålder. Vid rättegången av föräldrarnas baneman inser han att han förblindats av hat och lämnar Gotham City för att finna en ny väg i livet - rättvisans. Han kommer i kontakt med den mystiska kultledaren Ra's Al Ghul som lär honom slåss, försvinna, och bemästra sin skräck. När Bruce återvänder till hemstaden är han fast beslutad att hjälpa invånarna mot deras plågoandar.
När regissören Darren Aronofsky tackade nej, gick uppdraget att gjuta nytt filmliv i DC Comics fladdermushjälte Batman till Christopher Nolan, som fann inspiration i Michael Manns Heat (1995) och Ridley Scotts Blade Runner (1982). Med sitt mörker och sin skitiga realism skiljer sig Nolans vision av superhjälten från tidigare Batman-filmatiseringar (Batman Begins är den sjätte långfilmen om seriefiguren). Bland annat krävde Nolan att Batmans snillrika uppfinningar skulle baseras på sannolik teknik och att Batman efter sina slagsmål skulle vara rejält (och hyfsat trovärdigt) blåslagen.
Batman Begins blev en kritiker- och publiksuccé och förnyade inte bara hela superhjältegenren utan gav också en ny skjuts åt sommarblockbustern, en typ av inkomstbringande storfilm som tidigare bara släppts kring jul.
Batman Begins. 2005, Storbritannien, USA, 2 tim 20 min, engelska, svensk text, 35 mm, tillåten från 11 år. Visningsmaterial från Svenska Filminstitutet.
The Dark Knight (2008, 35 mm) visas lördag 28 september 18.30.
The Dark Knight Rises (2012, 35 mm) visas lördag 12 oktober 18.00.
Läs mer om ”Batman Begins” i Svensk Filmdatabas
Batman Begins ingår i temat
Tid: Christopher Nolan - Tiden i huvudrollen
Alltsedan debuten med Following (1998) har Christopher Nolan satt den filmiska tiden i centrum. Han har vridit och vänt på den och låtit den röra sig i olika hastighet i parallella tidslinjer. Rollfigurer som rör sig framåt i tiden interagerar med personer som rör sig i motsatt riktning och fysiska gränser stramas åt och suddas ut. En regissör som så konsekvent fokuserar på ett ickelinjärt berättande skulle lätt kunna betraktas som svår, men Nolan har lyckats med konststycket att kombinera ett personligt (och emellanåt mycket invecklat) konstnärligt tilltal med en stor publik.