Cinemateket
The Devil's Backbone

The Devil's Backbone

Originaltitel: El espinazo del diablo

Regi: Guillermo del Toro

Skådespelare: Marisa Paredes, Eduardo Noriega, Federico Luppi

Filmhuset - Bio Victor Lägg till i kalender

Spanien, 1939. Inbördeskriget är i sitt slutskede när tolvåriga Carlos lämnas på ett avlägset beläget barnhem för pojkar. På gården står en stor, icke-detonerad bomb - en ständig påminnelse för barnen, flera av dem föräldralösa, om vad som sker i andra delar av landet. Snart förstår Carlos att barnhemmet har många mörka hemligheter, flera av dem kopplade till det jämnåriga spöke som han möter redan första natten.

"Jag ville göra en film om några ungar på ett barnhem under spanska inbördeskriget", har del Toro sagt. "Och just det, en av dem är död." För Guillermo del Toro blev det en kreativ nytändning efter den horribla upplevelsen med Hollywooddebuten Mimic (1997). Den nya chansen fick han tack vare sin producent, Pedro Almodóvar, som han träffade redan under festivalturnén med Cronos (1992). Regissören har i efterhand sagt att Almodóvar "återupplivade mig från de döda" och att han på flera sätt betraktar The Devil's Backbone som sin första film: en där han var i full kontroll, där han visste vad han ville berätta och hade de finansiella medel för att realisera sin spanskkryddade gotik. När Almodóvar frågade honom om hur han tänkte skilja på spök- och inbördeskrigshistorierna svarade han givetvis med filmreferenser: "Sergio Leone-dagar, Mario Bava-nätter".

El espinazo del diablo. 2001, Spanien, Mexiko, 1 tim 46 min, spanska, engelsk text, 35 mm, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Svenska Filministutet.

Läs mer om ”The Devil's Backbone” i Svensk Filmdatabas

The Devil's Backbone ingår i temat

Människan: Guillermo del Toro

- Människan (... och andra monster)

"Det är synd om människorna", skrev Strindberg. Men i Guillermo del Toros sagolika filmkabinett är det fan så mycket mer synd om monstren. I skuggan av experimentgalna mäns och kvinnors gudskomplex träder de fram, varelserna, ofta godare - mer mänskliga - än sina skapare. Halvvampyrer och halvdemoner, spöken och fauner, cirkusfreaks och trädockor... Är de här för att döma eller frälsa oss?

Läs hela texten om Guillermo del Toro.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Människan: Guillermo del Toro