
Like Someone in Love
Originaltitel: Like Someone in Love
Regi: Abbas Kiarostami
Skådespelare: Rin Takanashi, Tadashi Okuno, Ryô Kase
Många tyckte nog att det var märkligt att Abbas Kiarostami valde att filma i Japan, ett land han inte kände till väl och på ett språk han inte förstod alls. Kiarostamis sista långfilm handlar dessutom om missförstånd. En ung kvinna, Akiko, som extraknäcker som prostituerad för att finansiera sina studier, bli övertalad av sin chef att hålla en äldre författare sällskap under en natt. Medan denne endast är ute efter middag och pratstund hamnar Akiko ändå i hans säng. När han dagen efter ska lämna henne på universitet råkar de träffa Akikos pojkvän som misstar författaren för att vara hennes morfar.
Den äldre mannen erinrar om likartade rollfigurer i Yasujiro Ozus filmer, en av få regissörer som Kiarostami har nämnt att han beundrar. Även historien påminner delvis om förebildens, Kvinnan från Tokyo (1933), där den äldre systern prostituerar sig för att bekosta sin yngre brors utbildning.
Den enda bild man får av dagens Tokyo i Like Someone in Love är den som syns genom bilens vindruta och fönster. Neonskyltarnas ljus som speglas i Akikos ansikte i taxibaksätet är filmens finaste sekvens. Titeln är hämtad från en Ella Fitzgerald-låt och slutet förmodligen det våldsammaste som Kiarostami spelat in.
Like Someone in Love. 2012, Japan, Frankrike, 1 tim 49 min, japanska, engelsk text, digital kopia. tillåten från 15 år. Visningsmaterial från MK2.
Like Someone in Love ingår i temat
Människan: Abbas Kiarostami
- Människan - en fix idé
Som den starkast lysande stjärnan inom iranska nya vågen tog Abbas Kiarostami världen med storm under 1990-talet. Landets hårda censur gjorde att han inte kunde skildra samhället direkt. I stället undersöker hans filmer den enskilda människan, oförglömliga rollfigurer som genom sin fasta beslutsamhet att nå ett bestämt mål tillfälligt lyckas undgå systemets stränga regelverk.