Cinemateket
Driver

Driver

Originaltitel: The Driver

Regi: Walter Hill

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Ryan O’Neal är flyktbilsföraren som aldrig har åkt fast, Bruce Dern snuten som är honom på spåren, Isabelle Adjani vittnet som faller för honom. Tjutande bildäck och sammanbitna män i film som floppade på bio men uppnått kultstatus med åren. Driver har jämförts med Jean-Pierre Melvilles Samuraj killer och i sin tur varit en direkt inspirationskälla för regissörer som Michael Mann, Quentin Tarantino, Edgar Wright och Nicolas Winding Refn.

Filmfakta

Originaltitel: The Driver
Regi: Walter Hill
Medverkande: Ryan O’Neal, Bruce Dern, Isabelle Adjani, Ronee Blakley
År: 1978
Land: USA
Format: 35 mm
Längd: 1 tim 30 min
Dialogspråk: Engelska
Text: Svensk text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år
Läs mer om ”Driver” i Svensk Filmdatabas

Driver ingår i temat

Walter Hill

”Man brukar säga om The Velvet Underground att nästan ingen köpte deras första skiva, men alla som gjorde det startade ett band. Det är samma sak med Driver. De som såg den blev regissörer.” – Edgar Wright

Efter småjobb i filmindustrin – han var andra regiassistent på Äventyraren Thomas Crown och Bullitt – slog Walter Hill igenom som manusförfattare i början av 1970-talet. Framgångar med filmer som Sam Peckinpahs Getaway – rymmarna ledde till att han även fick chansen att regissera. Debuten Streetfighter följdes av floppen Driver och succén The Warriors – krigarna. I samma veva plockade han upp manuset till Alien, skrev om det och producerade Ridley Scotts rymdklassiker.

Karriären har gått upp och ned, men alla de tidiga filmerna är i dag kultförklarade och hyllas av nya generationer regissörer. På samma sätt var Hill själv influerad av filmskapare som på sin tid kanske inte betraktades som filmkonstnärer, men i dag är mer uppburna – Sam Fuller, Anthony Mann, Howard Hawks. Han tog också intryck av europeisk och japansk arthousefilm, från Ingmar Bergman till Akira Kurosawa – vars Yojimbo (Livvakten) han gjorde om till Last Man Standing på 1990-talet – och ville göra realistisk genrefilm, där kulorna var på riktigt. ”Plötsligt var actionfilmerna mer vuxna. De var inte lika fåniga som 1950-talets b-filmer. Man kunde göra kriminalfilmer utan poliser, med kriminella som protagonister. De var mörkare, mindre melodramatiska.”

När han läste Alexander Jacobs manus till Point Blank föll allt på plats – det var så man skulle skriva, med få regihänvisningar och sparsam dialog. Flera av Hills filmer parar en tystlåten rollfigur med en som inte kan hålla tyst: fightern och promotorn i Streetfighter, föraren och snuten i Driver, snuten och brottslingen i 48 timmar. Alla är män. Och alla Hills filmer är västerns, om man får tro honom själv. ”Västernfilmen är ett avskalat moraliskt universum bortom normer och social kontroll, och jag gillar att applicera det också på samtiden.”

Vi visar sex av hans sju första filmer, samtliga med manus av Hill själv.

Text: Anders Annikas

I de svenska filmkopior som klippts av Statens Biografbyrå är scenerna återinsatta.

Lästips: Jon Zelazny, ”Kicking Ass with Walter Hill”, på The Hollywood Interview, thehollywoodinterview.blogspot.com (2009).
Läs mer om temat

Skriv ut