Cinemateket
Erotikon

Erotikon

Originaltitel: Erotikon

Regi: Mauritz Stiller

Skådespelare: Tora Teje, Lars Hanson, Anders de Wahl

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Raffinerad erotisk ton, nyskapande berättande och självreflexivitet i sofistikerad komedi där lyxhustru spelad av vällustig Tora Teje bedrar en insektsforskande professor. Mauritz Stiller räknas till en av den svenska guldålderns främsta pionjärer, och ville här med färre textskyltar än någon tidigare i Sverige göra en film som var mer än ”stora närbilder på sköna ansikten”.

Regissören Mauritz Stiller hade redan tidigare visat sig behärska sofistikerade salongskomedier i filmer som Kärlek och journalistik (1916) och Thomas Graals bästa film (1917). I Erotikon – där en entomolog studerar skalbaggars parningsliv samtidigt som hans uttråkade hustru flirtar med hans bästa vänner – nådde Stiller nya ironiska höjder med dess skildring av otrohet, missförstånd och äkta känslor i den stockholmska societeten.

Filmvetaren Jan Holmberg har noterat att Erotikon i mångt och mycket är en film om seende. I filmen förekommer mikroskop, förstoringsglas, kikare med mera, och filmmediet i sig visar sig kunna såväl skildra de minsta detaljer hos ett föremål som ge vida panoramaöversikter tagna från flygplan. Som Holmberg konstaterat är det ingen slump att filmens titel rimmar på optiska instrument såsom skioptikon och panoptikon.

Den enda existerade nitratkopian från tiden omkopierades av Filminstitutet i slutet av 1960-talet, då ett svartvit duplikatnegativ framställdes, från vilket visningskopior senare har tagits fram. Den ursprungliga nitratkopian var färgtintad på kemisk väg, genom att den svartvita kopian doppats i färgbad. Färgerna i sentida kopior har däremot återskapats optiskt, och framställts på färgfilmsbas.

Den ursprungliga nitratkopian finns i dag inte längre kvar, med undantag av enskilda filmremsor med exempel på färgsättning som har bevarats. 2020 tog Filminstitutet fram en ny svartvit kopia från det existerande negativet vid sitt fotokemiska laboratorium i Rotebro. Den nya kopian skickades därefter till Colorspace laboratory i Tjeckien. Det tjeckiska laboratoriets tekniker Jan Ledecký utförde kemiska analyser av färgerna i de bevarade nitratrutorna, och applicerade sedan korrekta färger på den svartvita kopian enligt autentisk metod i färgbad. Genom att den nya kopian är framställd på svartvit filmbas är bildkvaliteten bättre återgiven, och laboratoriet i Tjeckien är det enda i Europa där autentisk tintning utförs.

Arbetet med den analoga restaureringen av filmen har gjorts i samarbete med FIAF-arkivet Národní filmový archiv i Prag.

Jon Wengström, senior curator på Filmarkivet inleder visningen och Lotta Hasselquist Nilsson ackompanjerar på piano.

Läs mer om ”Erotikon” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut