Lancelot du Lac
Originaltitel: Lancelot du Lac
Regi: Robert Bresson
Skådespelare: Luc Simon, Laura Duke Condominas, Humbert Balsan
Medeltida drama om Lancelot och de andra riddarna vid kung Arthurs hov. Filmen tycks dock stå utanför både tid och rum. Rustningarna som rollfigurerna bär används inte blott för att ge trovärdighet åt berättelsen och den tidsperiod den utspelar sig i, utan är där framför allt som konkreta objekt som skapar ljud, musik och rytm. I Lancelot du Lac når Robert Bresson perfektion både i arbetet med så kallade modeller och med ljudet. Den atonala dialogen utan några känslostämningar varvas med det metalliska rasslandet från tunga rustningar och gnäggande hästar.
Den mest extravaganta sekvensen är tornerspelet mitt i filmen, som genom att fokusera på det essentiella skiljer sig gentemot allt inom genren. Frapperande är även tillämpningen av närbilder på den nedre delen av kroppen, oavsett om det rör sig om människor eller hästar. En rolig kuriositet är att långt innan filmen blev klar hade Bresson planer på en engelsk version med Natalie Wood och Burt Lancaster i huvudrollerna som aldrig blev av.
Lancelot du lac. 1974, Frankrike, Italien, 1 tim 25 min, franska, svensk och finsk text, 35 mm, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från KAVI.
Läs mer om ”Lancelot du Lac” i Svensk Filmdatabas
Lancelot du Lac ingår i temat
Tid: Robert Bresson - Nuets magi
Robert Bresson är en av efterkrigstidens mest inflytelserika regissörer och han kom att bli husgud för filmarna inom den franska nya vågen. Fast han oftast utgick från kända författare som Fjodor Dostojevskij och Lev Tolstoj bär filmerna omisskännligt hans eget signum. Bressons estetik kännetecknas av ett karaktäristiskt ljudarbete och användandet av amatörskådespelare i bärande roller. Hans rollfigurer lever nästan alltid i ett presens. Det är sällan vi får veta något om deras förflutna eller deras framtid. Man kan tala om en tidens uttänjning med en subjektiv inre tid - en nuets magi.