Cinemateket
Sista kommandot

Sista kommandot

Originaltitel: The Last Command

Regi: Josef von Sternberg

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

I en av Josef von Sternbergs sista stumfilmer axlar Emil Jannings rollen som en före detta general för det ryska kejsardömet. Under revolutionen flydde han till Hollywood, men det förflutna kommer i kapp honom när han återigen tvingas bära det Georgskors han burit med sig sedan tiden i Ryssland.

Josef von Sternberg föddes i Wien och växte upp mellan födelseorten och New York, men blev inte amerikansk medborgare förrän vid 14 års ålder. Likaledes tillbringade han de inledande åren av sin karriär mellan Europa och USA. Även om von Sternberg flyttade till USA redan i tidig ålder, bör han ändå räknas till de europeiska filmskapare – Max Ophüls, Fritz Lang, Erich von Stroheim, för att nämna ett fåtal – som tog arbete i den amerikanska nöjesindustrin och försåg den med idéer och praktiker från deras respektive hemländers kulturproduktion.

För Sista kommandot fick von Sternberg hjälp – eller stjälp, enligt von Sternberg själv – av ett flertal andra europeiska filmarbetare som vid tillfället befann sig i Hollywood: Emil Jannings, som spelar filmens huvudroll, samt Ernst Lubitsch och Lajos Bíró, som båda arbetade på filmens manus.

Det är också i Hollywood som filmens nyckelsekvenser utspelar sig. Sista kommandot inleds med en sekvens där William Powells filmregissör bläddrar bland fotografier på ryska statister, i jakt på någon som kan spela rollen som tsartrogen general i hans kommande produktion. Han fastnar för Emil Jannings arma krake, som dagen därpå skickas till studion, där han ikläds en kostym han är alltför bekant med. Snart drabbas han av en hågkomst av den episod som gjorde att han var tvungen fly sitt hemland.

”Hollywood – 1928! The Magic Empire of the Twentieth Century! The Mecca of the World!” Med den sarkastiska textrutan presenteras filmens skådeplats. För Jannings landsförvisade före detta general finns dock ingen magi i detta imperium. I Kejsardömet Ryssland var han en riktig och viktig person, men i Hollywood är han bara en statist. Eller en ”extra”, som det heter på engelska. Och det är inte utan en viss dos cynism som von Sternberg väljer att låta rollfigurens död sammanfalla med att han får bli sig själv igen – i synnerhet då filmens två spelplatser tycks ha flertalet gemensamma nämnare.

Text: Stefan Ramstedt.

Visningen ackompanjeras på piano av Edward von Past.

Läs mer om ”Sista kommandot” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut