Cinemateket
Lika barn leka bäst

Lika barn leka bäst

Originaltitel: Mr. and Mrs. Smith

Regi: Alfred Hitchcock

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

I Hitchcocks första och enda riktiga screwballkomedi får paret Smith veta att deras äktenskap, på grund av en byråkratisk miss, aldrig varit giltigt. När David inte friar igen på direkten kör Ann ut honom och återtar flicknamnet Krausheimer. Men ingen av dem kan riktigt släppa taget om den andra.

”Fröken Krausheimer, vi förstod det som att ni var ensamstående. På grund av arbetslöshetskrisen är det vår policy att inte anställa gifta kvinnor.” Varuhuschefens replik sammanfattar på många sätt essensen i 1930- och 40-talets screwballfilmer, som skämtade om äktenskapsnormer och könsroller i en tid då kvinnor börjat komma ut på arbetsmarknaden. David ifrågasätter triumfatoriskt var hustru Ann ska få pengar ifrån när han inte längre tänker försörja henne, bara för att upptäcka att hon har blivit anställd som butiksbiträde över en natt.

Carole Lombard var genrens största stjärna och ansåg komedi vara mer utmanande att spela i än drama. ”I en dramatisk roll reagerar du som du skulle ha gjort i verkligheten. I en komedi måste du göra något oväntat.” (1)

Filmen sticker ut bland Hitchcocks verk, samtidigt återfinns regissörens igenkännbara förmåga att bygga spänning i scenerna. För att slippa undan sin jobbiga dejt på en överfylld klubb dit David gått för att göra Ann svartsjuk försöker han få sig själv att börja blöda näsblod. Filmforskaren Dana Polan har beskrivit scenen som: “sexualitet som en blickens kamp; det offentliga rummet som en agonisk plats där massan förvandlas till mobb […]; jaget som till slut inte blir något annat än utsatt materialitet.” (2)

Tyvärr blev Lika barn leka bäst Lombards sista film hon fick se färdigställd då hon omkom i en flygolycka 1942. I François Truffauts intervjubok återger Hitchcock en anekdot från inspelningen. Lombard hade velat reta honom för hans uttalande att alla skådespelare är boskap och hade därför på första dagen av inspelningen låtit ta dit tre kor. De bar varsin skylt om halsen på vilken hon hade skrivit sitt eget och sina två manliga motspelares namn.

(1) Larry Swindell, Screwball, The Life of Carole Lombard (1975).
(2) Dana Polan, “The Light Side of Genius: Hitchcock’s Mr. and Mrs. Smith in the Screwball Tradition” i Andrew Horton (red.), Comedy/Cinema/Theory (1991).

Text: Olga Ruin

Regi: Alfred Hitchcock, medverkande: Carole Lombard, Robert Montgomery, Gene Raymond, 1941, USA, 1 tim 34 min, engelska, utan text, 35 mm, bildformat, 1.37:1, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från La Cinémathèque de Toulouse.

Läs mer om ”Lika barn leka bäst” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut