
Bowery - alkoholisternas gata
Originaltitel: On the Bowery
Regi: Lionel Rogosin
Skådespelare: Ray Salyer, Gorman Hendricks, Frank Matthews
"När man blir kung Alkohols undersåte och medborgare i hans vanvettiga rike blir ensamhetens fuktiga kyla mindre kännbar..." Det är lätt att förstå varför tolvstegsrörelsen växte till sig så rasande snabbt i USA under fyrtio- och femtiotalet (det ungefärliga citatet är från AA:s bibel The Big Book) när man ser Lionel Rogosins delvis iscensatta, delvis smygfilmade dokudrama från 1955 om alkoholisterna på Manhattans Bowery Street. Det är just den kallsvettiga ensamheten och de desperata försöken att nå andra människor, även om de är på väg mot samma helvete, som Lionel Rogosin får fram så övertygande. Ändå var den Oscarsnominerade filmdebuten bara tänkt som en övning.
Efter andra världskriget var Rogosin fast besluten att bekämpa fascismen i alla dess former och höll på att förbereda en film om Apartheid (den hyllade Afrika ropar som fick premiär 1959) när han fick upp ögonen för den akuta krisen på Bowery. Han knöt till sig fotografen Dick Bagley, som själv söp ihjäl sig bara några år senare och filmade ibland öppet, ibland genom bilfönster eller med Arriflexen gömd under klädhögar på barerna. Filmen fick också en iscensatt "röd tråd", där de medverkande tilldelades vissa aktioner och repliker, men inga övriga regiinstruktioner.
Inspirerad av Robert Flaherty och den italienska neorealismen, i synnerhet Vittorio De Sica, ville Rogosin förändra världen med filmen som vapen, men det som framför allt rycker undan mattan för åskådaren är den intensiva kärlek och medkänsla som strömmar genom bilderna.
John Cassavetes var starkt influerad av Rogosin och ansåg att han var den främsta dokumentärfilmaren genom tiderna. Döm själva.
On the Bowery. 1956, USA, 1 tim 5 min, engelska, utan text, digital kopia, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Kino Lorber.
Läs mer om ”Bowery - alkoholisternas gata” i Svensk Filmdatabas
Bowery - alkoholisternas gata ingår i temat
Människan: 52 filmer om vårens tema
Är människan skapelsens krona? Humanistiska filmskapare har gett oss hopp om vår art. Pessimister har använt filmen för att krossa vår självbild. Våren 2025 söker Cinemateket bland robotar, monster, änglar och idioter efter svar: Vad gör oss unika?
Läs mer om temat