
Skuggor ur det förflutna
Originaltitel: Out of the Past
Regi: Jacques Tourneur
Skådespelare: Robert Mitchum, Jane Greer, Kirk Douglas
Underbar dialog och fantastiska prestationer av Robert Mitchum och Jane Greer som spelar hjälte respektive femme fatale. Nämnvärd är även skurken Whit som görs av Kirk Douglas i sin blott andra filmroll.
Mitchum spelar Jeff, en före detta privatdetektiv, som har dragit sig tillbaka och öppnat en bensinmack på en liten ort. När han får besök av en gammal kollega blir han tvungen att ta itu med sitt förflutna som han avslöjar för sin flickvän. Tillbakablickarna och ödets obeveklighet är klassiska komponenter inom film noir. Bilderna från vildmarken och av en småstad i dagsljus går däremot på tvärs mot genrekonventionen, där handlingen snarare ska utspela sig i mörkret och i storstaden.
I Skuggor ur det förflutna finns dessutom den klassiska rollfiguren som återkommer i Jacques Tourneurs filmer: någon som inte är central för själva handlingen, men som ändå har en specifik funktion för berättelsen. Figuren är i detta fall den unge dövstumme pojken The Kid som hjälper Jeff på macken. Trots att han varken hör eller talar sitter han inne med betydande information. Tillsammans med Rovdjurskvinnan (1942) är Skuggor ur det förflutna Tourneurs mest berömda verk, och anses allmänt vara en av de bästa inom film noir-genren.
Out of the Past. 1947, USA, 1 tim 37 min, engelska, utan text, 35 mm, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Svenska Filminstitutet.
Visningen inleds av Fredrik Gustafsson, doktor i filmvetenskap.
Läs mer om ”Skuggor ur det förflutna” i Svensk Filmdatabas
Skuggor ur det förflutna ingår i temat
Jacques Tourneur - Rendezvous med rädslan
Den franske regissören Jacques Tourneur gjorde sina främsta verk inom Hollywoods löpande band-system men briljerade i de genrer han blev erbjuden: fantastique, västern, äventyr och film noir. Trots filmernas svårfångade tematik och estetik så låg hans fokus på att fånga rädslan och det oförklarliga. Men Tourneur visar aldrig det fasanfulla utan suggererar och antyder det hemska och osynliga.