Mannen som köpte sitt liv
Originaltitel: Pasqualino Settebellezze
Regi: Lina Wertmüller
Skådespelare: Giancarlo Giannini, Piero Di Iorio, Elena Fiore
Under andra världskriget hamnar den hala napolitanaren Pasqualino i tyskt koncentrationsläger. Med hjälp av tillbakablickar och uppbruten kronologi berättar Lina Wertmüller (som också skrev filmens manus) parallellt om hans förnedrande tillvaro i fångenskap och livet innan han tog värvning i Mussolinis armé.
Mannen som köpte sitt liv är Wertmüllers mest kända film och förärade henne, som den första kvinnan någonsin, med en Oscarnominering för bästa regi. Filmen är en mästerlig och komplex skildring av hur lågt en människa är beredd att sjunka i extrema situationer. Liksom genrevändningarna i filmen (Mannen som köpte sitt liv är en svart komedi som stundom gränsar till skräckfilm) är kontrasterna mellan Pasqualinos charm och de obehagliga handlingar han utför effektiva sätt att visa på människans janusansikte.
Likt regissören Oscarnominerades också Giancarlo Giannini för sin insats i filmen, för den magnifika rolltolkningen av den självgoda tjejtjusaren Pasqualino och dennes moraliska förfall. Uppmärksammades gjordes också Shirley Stolers hänsynslösa fångvaktare som baserades på den verkliga koncentrationslägervakten Ilse Koch vars sadism gav henne öknamnet "Buchenwalds häxa" och som efter kriget dömdes till livstids fängelse för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten.
Pasqualino Settebellezze. 1975, Italien, 1 tim 55 min, italienska, engelsk text, digital kopia, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från il Centro Sperimentale di Cinematografia.
Läs mer om ”Mannen som köpte sitt liv” i Svensk Filmdatabas
Mannen som köpte sitt liv ingår i temat
Lina Wertmüller - Hellre roligt än passande
Italienska filmskaparen Lina Wertmüller skrev 1977 historia då hon som första kvinna någonsin nominerades till en Oscar för bästa regi. Under mitten av 1970-talet tog regissören den amerikanska art house-publiken med storm med sina provokativa filmer i vilka hon hejdlöst blandar politisk satir med groteskerier och erotisk fars. I botten vilar alltid ett allvar av Wertmüller gestaltat på ett lekfullt, sorgfritt, och inte sällan roligt sätt.
Retrospektiven genomförs i samarbete med Italienska Kulturinstitutet.