Cinemateket
Skuggan av ett tvivel

Skuggan av ett tvivel

Originaltitel: Shadow of a Doubt

Regi: Alfred Hitchcock

Skådespelare: Teresa Wright, Joseph Cotten, Macdonald Carey

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

"Vi pratar inte om att döda folk. Herb pratar om att döda mig och jag pratar om att döda honom." Joseph Cotten briljerar som den charmiga morbrodern vars plötsliga besök får en uttråkad tonårsflicka att ana oråd. Mysig småstadskänsla kontrasteras mot krypande obehag i psykologisk thriller med Oscarnominerat manus.

Hur begår man det perfekta brottet? Alfred Hitchcock utforskade frågan ett flertal gånger, alltid med en lika härligt makaber espri. Temat är uttalat i Repet (1948), Främlingar på tåg (1951), Slå nollan till polisen (1954) och därefter i lämpligt betitlade The Perfect Crime (1957), ett av avsnitten som han själv regisserade för tv-serien Alfred Hitchcock presenterar.

Dessförinnan tangerades ämnet i Skuggan av ett tvivel, där den mystiske morbror Charles avbryter ett samtal om det perfekta mordet med att uttrycka sitt hat mot äldre änkor. En som hör detta är Charles systerdotter, tonåringen Charlotte "Charlie" Newton. Glädjen över besöket från morbrodern har vid det här laget övergått i rädsla och oro, sedan hon fått nys om att släktingen är en av två som misstänks vara den seriemördare som fått smeknamnet "Merry Widow Murderer".

Premissen återanvändes i moderniserad skrud i Park Chan-wooks Stoker (2013), efter ett manus som Prison Break-stjärnan Wentworth Miller skrev under pseudonymen Ted Foulke. "It's not easy to describe", menade Miller i en intervju på sajten Collider några år innan filmens premiär. It's a horror film, a family drama and a psychological thriller, all wrapped up in one. The jumping off point is actually Hitchcock's Shadow of a Doubt."

Trots deras besläktade premisser är filmerna mer olika än vad man kan tro. Skuggan av ett tvivel är inte en skräckfilm - knappt ens ett mysterium, då det rätt tidigt står klart att Charles inte är så helylle som han först utger sig för att vara. Snarare byggs spänningen kring Charlie och hennes utsatta situation i en sömnig småstad där det mesta hon säger viftas bort som flickfantasier.

I intervjuboken Samtal med Hitchcock (1992) dementerar regissören att Skuggan av ett tvivel var den han tyckte bäst om av sina egna filmer, men menar ändå att den är tillfredställande "ur sannolikhetssynpunkt, ur logisk synpunkt [.] javisst, ur psykologisk synpunkt".

Text: Sebastian Lindvall

Läs mer om ”Skuggan av ett tvivel” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut