
Matteusevangeliet
Originaltitel: Il vangelo secondo Matteo
Regi: Pier Paolo Pasolini
Skådespelare: Enrique Irazoqui, Margeritha Caruso, Otello Sestili
Filmklippning är ett slags mirakelkonst som i rätta händer kan upphäva tid och rum, uppväcka de döda och hela de sjuka. Nino Baraglis och Pier Paolo Pasolinis sätt att klippa fram Jesu liv och lära från bebådelsen till korsfästelsen, är något av det mest poetiska som lyst upp en filmduk.
Dialogen är skriven av evangelisten Matteus och hämtad direkt ur Bibeln. För musiken står Bach och kreolska mässor i bråkig och inspirerande kombination. Skådespelarna är alla amatörer, handplockade för sina ansikten, ögon och oförställda leenden. För scenografin står ett utfattigt Syditalien där tiden stått stilla.
"Katoliker blir lite skakade och tycker att jag har framställt Jesus i dålig dager", sade regissören när censuren till en början (kyrkan insåg snart vilken gåva de hade fått) ingrep mot hans handlingskraftiga, sensuella men inte alltid så milda revolutionär till kristusfigur. "Han är inte en dålig människa, han är bara motsägelsefull."
Bland amatörerna syns filosofen Giorgio Agamben och Pasolinis egen mamma Susanna Pasolini i rollen som Jesu moder.
Il vangelo secondo Matteo. 1964, Italien, 2 tim 17 min, italienska, svensk text, 35 mm, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Svenska Filminstitutet.
Visningen inleds av författaren och essäisten Kristoffer Leandoer.
Läs mer om ”Matteusevangeliet” i Svensk Filmdatabas
Matteusevangeliet ingår i temat
Människan: 52 filmer om vårens tema
Är människan skapelsens krona? Humanistiska filmskapare har gett oss hopp om vår art. Pessimister har använt filmen för att krossa vår självbild. Våren 2025 söker Cinemateket bland robotar, monster, änglar och idioter efter svar: Vad gör oss unika?
Läs mer om temat