Cinemateket
Fel man

Fel man

Originaltitel: The Wrong Man

Regi: Alfred Hitchcock

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Henry Fonda spelar en jazzmusiker och familjefar anklagad för en serie rån han inte begått. Fel man är baserad på en verklig historia, något som Hitchcock lägger stor emfas på. I stället för sin vanliga cameo dyker Hitchcock endast upp i filmens introduktion, där han direkt riktar sig till åskådarna och informerar dem om att allt de kommer att få se är sant.

Jazzmusikern Manny Balestrero har, trots dålig ekonomi, allt han behöver: en älskad fru, fina barn och nära vänner. Men när en dyr tandläkarräkning behöver betalas och den låga inkomsten från klubbspelningarna blir alltför kännbar försöker han ta ut pengar från sin frus livförsäkring. Det visar sig vara ett ödesdigert misstag, då han identifieras som gärningsman till två tidigare rån på försäkringsbolaget – brott som han inte begått.

Trots ett fast grepp om radbandet utsätts Manny för otaliga orättvisor. Hur han än försöker bevisa sin oskuld framstår han, i andras ögon, fortfarande som skyldig. Filosofen Slavoj Žižek säger att filmens handling “personifierar Hitchcocks vision av en ondsint, outgrundlig och självisk Gud, som leker med mänskliga öden på ett sadistiskt vis”. (1) Samtidigt kan Manny ses som en sorts kristusgestalt, en orättvist straffad man som bara kan räddas av ett gudomligt ingripande. Regissörens intresse för dualiteter tar här form i en förväxling, där en vanlig familjefar blir en kriminell mans dubbelgångare. Mannys kriminella kopia är egentligen oväsentlig för historien – deras likhet är en av många faktorer som bidrar till huvudpersonens öde, orsakad av en större, mer ogripbar form av orättvisa.

Hitchcock tar avstamp i ett mer dokumentärt filmskapande, men låter kameran agera i symbios med huvudpersonens upplevelser. Kritikerna var oense huruvida det dokumentära utgjorde en svaghet eller styrka – på ett sätt tog den udden av spänningen, på ett annat gav den filmen en gripande verklighetsförankring. Oavsett ståndpunkt är den ett, för Hitchcock, ovanligt verklighetsbetonat verk som sticker ut i hans filmografi.

(1) Slavoj Žižek,”’In His Bold Gaze My Ruin Is Writ Large’”, i Everything You Always Wanted to Know About Lacan (But Were Afraid to Ask Hitchcock) (red. Slavoj Žižek) (2010).

Text: Carolina Toresson Nöjd

Regi: Alfred Hitchcock, medverkande: Henry Fonda, Vera Miles, 1956, USA, 1 tim 45 min, engelska, utan text, 35 mm, bildformat 1.66:1, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Park Circus.

Läs mer om ”Fel man” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut