
Fönstret åt gården
Originaltitel: Rear Window
Regi: Alfred Hitchcock
Fotografen L.B. "Jeff" Jefferies är temporärt instängd i sin lägenhet på grund av ett brutet ben. Han fördriver tiden med att snoka på grannarna genom fönstret. Ett plötsligt skrik får honom att undra om ett mord begås på andra sidan gården. James Stewart och Grace Kelly strör oförglömlig Hollywood-glans över Hitchcocks mest voyeuristiska film.
"The master of suspense" används ofta för att förklara det som utmärker Alfred Hitchcocks filmkonst, och regissören menade att det viktigaste för att skapa spänningsfyllda filmer ligger i att förstå skillnaden mellan överraskning och spänning. Hans pedagogiska exempel kan sammanfattas så här: ett sällskap sitter och äter middag. En bomb ligger under bordet. Vill filmskaparen överraska så exploderar bomben utan förvarning. Vill filmskaparen däremot skapa spänning så avslöjar filmen med små visuella detaljer att en bomb ligger under bordet, utan att ge ledtrådar till när eller om bomben kommer explodera. Genom att ge tittaren lite information så aktiveras åskådaren till att själv fylla i luckorna.
Ett skolboksexempel på att Hitchcock är en mästare på att skapa spänning, inte minst genom att rikta sig till åskådarens törst efter mysterier, utgörs utan tvekan av Fönstret åt gården. Hitchcock har valt att göra åskådaren lika instängd som Jeff är, och den begränsade synvinkeln ger åskådaren lagom många detaljer för att misstänka mord, och lagom många luckor för att själv börja spekulera kring möjliga scenarier. Utöver mordmysteriet finns det också en kärlekshistoria i filmen. "How long does a girl have to go before you notice her?" säger en suktande Grace Kelly som längtar efter att bli friad till.
Fönstret åt gården är en film som utforskar allt det stökiga med blickens politik. Utan att moralisera vänder sig Hitchcock till de etiska aspekterna med att titta och bli sedd. Vad är det för begär som driver människor att spionera på varandra? Vem sätter gränserna för när tittandet ska upphöra? Hur mycket ska vi kompromissa för att bli sedda av den vi åtrår?
Text: Kaly Halkawt
Regi: Alfred Hitchcock, medverkande: James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, 1954, USA, 1 tim 51 min, engelska, svensk text, 35 mm, bildformat 1.66:1, tillåten från 11 år. Visningsmaterial från Svenska Filminstitutets filmarkiv.