Cinemateket
Shoah

Shoah

Originaltitel: Shoah

Regi: Claude Lanzmann

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Shoah är nio timmar vittnesmål från Förintelsen, avgivna av överlevande, lägervakter och bönder som odlade marken intill lägren. Inga historiska dokument eller bilder, ingen berättare som försöker förklara, bara rösterna från dem som på nära håll upplevde förintelselägren. Med Shoah, som har gått från att vara en ovanlig dokumentär till ett av 1900-talets viktigaste historiska verk, ville Claude Lanzmann bygga en barrikad mot glömskan.

Det har sagts att det är omöjligt att skildra Förintelsen, vidden av brottet och traumat är för stort. Claude Lanzmann gjorde i alla fall ett försök. Shoah skildrar förintelselägren Chelmno, Treblinka och Auschwitz-Birkenau genom att låta överlevare, vakter och lokalbefolkning vittna om sina minnen. I Shoah är inte Förintelsen en linjär historisk händelse, utan fragmenterad och genom traumatiska minnen medierad av de som är kvar bland oss. Konsekvent väljer Lanzmann bort arkivbilder/filmer och dokument (tagna av allierade eller efterlämnade av nazisterna) för att i stället ge överlevarna röst och ägarskap av minnen. Han reflekterar, och låter andra reflektera, över detta: hur fungerar minnet? Kan man lita på minnen? Är de objektiva? Vad är priset för att minnas? Och kanske viktigaste av allt, kan man genom individuella minnen skapa ett kollektivt minne som motstår tidens tand?

Claude Lanzmann, son till östeuropeiska emigranter, föddes i Paris 1925 och som tonåring gick han med i den franska motståndsrörelsen. Efter att ha läst Jean-Paul Sartres Tankar i judefrågan (1947) började han intressera sig för sin judiska identitet och 1973 regisserade han Pourquoi Israël om Israels 25 första år som stat. Kort därefter påbörjades arbetet med Shoah, det verk som kom att dominera Lanzmanns liv och eftermäle. Under tolv år reste han världen runt för att intervjua de som fortfarande levde, mindes och var villiga att vittna. Även om det vid premiären 1985 fanns mindre entusiastiska röster som ifrågasatte metoden att bortse från historiska dokument (och menade att Lanzmann därmed skapade en egen historia om Förintelsen) så var kritiken översvallande. Filmen hyllades omedelbart som ett filmiskt och historiskt mästerverk och Simone de Beauvoir skrev i sitt förord till boken Shoah:

Shoah är varken fiktion eller dokumentär och den lyckas med förvånande små medel i form av platser, röster och ansikten återskapa det förgångna. Claude Lanzmanns stora konst är att han får platserna att tala, genom dessa röster ger han dem liv igen och han får ansikten att uttrycka det som inte kan sägas i ord.” (1)

Under de följande 33 åren, fram till sin död 2018, återkom Lanzmann ständigt till Shoah. Allt det material han hade tagit fram inrymdes inte i Shoah, trots dess längd. Många av de vittnesmål, samtal och frågor som inte fick plats följde han upp i Un vivant qui passe (1999), Sobibór, 14 octobre 1943, 16 heures (2001), Le Rapport Karski (2010), Le Dernier des injustes (2013) och Les Quatre soeurs (2018).

(1) Simone de Beauvoir, ”Förord”, i Claude Lanzmann (övers. Mats Löfgren), Shoah (1986).

Visningen har följande pauser:
Paus 1: 14:30 (10 min)
Paus 2: 16:45 (30 min)
Paus 3: 19:40 (10 min)
Slut: 22:20

Filmfakta

Originaltitel: Shoah
Regi: Claude Lanzmann
År: 1985
Land: Frankrike, Storbritannien
Format: 35 mm
Längd: 9 tim 25 min + pauser
Dialogspråk: Franska, engelska, polska, tyska, jiddisch m.m.
Text: Svensk text
Åldersgräns: Tillåten från 11 år
Läs mer om ”Shoah” i Svensk Filmdatabas

Shoah ingår i temat

Immemory – 53 filmer om minne

Vid sidan av Chris Marker, Andrej Tarkovskij, Marguerite Duras och Terrence Malick har många andra filmare utforskat den rörliga bildens relation till minne. Filmer från början av filmhistorien fram till nu. Dokumentärer, komedier och science fiction. Filmer från Iran, Brasilien och Thailand. Filmer av Alain Resnais, Ingmar Bergman och Agnès Varda. Filmer om att minnas och att glömma.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Immemory – 53 filmer om minne