Cinemateket
Fångad

Fångad

Originaltitel: Caught

Regi: Max Ophüls

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Egocentrisk miljonär gifter sig med ung modell för att jävlas med sin psykiatriker som vill att han jobbar med sig själv. Barbara Bel Geddes storspelar i rollen som Leonora, vars äktenskap med en man hon trodde sig känna visar sig vara ett helvete. En film som rör sig i gränslandet mellan melodram och film noir.

I think I know the reason why
Producers tend to make him cry.
Inevitably they demand
Some stationary set-ups, and
A shot that does not call for tracks
is agony for poor dear Max,
Who, separated from his dolly,
is wrapped in deepest melancholy.
Once, when they took away his crane,
I thought he’d never smile again… (1)

– James Mason i en dikt tillägnad Max Ophüls om filmens inspelning.

Med en ovanlig blandning av melodram och film noir berättar Fångad en historia om materialism, det samhälle den skapar och de individer den formar. Den handlar om ett äktenskap dömt att misslyckas, traumat av att sakna frihet att bestämma sitt eget öde, och den skildrar detta genom ett effektivt kameraarbete.

Det är en film om en rik man som är övertygad om att han kan köpa allt, även människor och deras tillgivenhet. En film om en kvinna som är övertygad om att pengar är detsamma som lycka och som är villig att överge sig själv för denna övertygelse. Men framför allt är det en film om ett samhälle som vägrar släppa dem fria.

Inspelningen av Fångad var en svår period för Max Ophüls. Han hade lämnat Universal för MGM och hoppats få lika fria händer, men det fick han inte. Producenterna lade sig i manusprocessen och själva inspelningen, till och med i hur vissa scener skulle se ut. De var dels oroliga över de okonventionella lösningar Ophüls valt för skildra en kvinnas fångenskap i ett äktenskap, och vad censuren skulle tycka om en film som i grunden är en partsinlaga för rätten till skilsmässa.

Slutet gjordes om helt mot hans vilja och Fångad blev den enda film han gjorde för bolaget. Samtidigt var det en erfarenhet som innehöll många ljuspunkter – han hittade en själsfrände i skådespelaren James Mason och var själv otroligt stolt över många delar av filmen.

(1) Citerad av Richard Roud i Max Ophuls – An Index (1958).

Läs mer om ”Fångad” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut