
Europa
Originaltitel: Europa
Regi: Lars von Trier
Skådespelare: Jean-Marc Barr, Ernst-Hugo Järegård, Udo Kier
"At ten you are in ... Europa". Max von Sydows mörka stämma - både trygg och livsfarlig - räknar ner under de noir-inspirerade öppningsbilderna till Lars von Triers internationella genombrott. På "tio" landar filmen i ett krigshärjat, kaotiskt Tyskland direkt efter andra världskriget där en ung amerikan har blivit lovad en plats som konduktör på nattåget Zentropa av sin tyska farbror. Som många idealister i von Triers filmer får amerikanen snart äta upp sin naiva hållning när han trasslar in sig i efterkrigstidens korruption och maktstrider.
Del tre och kronan på verket i den så kallade Europatrilogin och dessutom den tredje som leker med hypnosen som metafor för filmskapande. Målet var att göra ett mästerverk som kunde vinna Guldpalmen och föra von Triers namn ut över världen. Europa bländade publiken med sina avancerade tekniska innovationer och sinnrika dubbelexponeringar i färg och svartvitt men det skulle dröja till nästa film innan han skulle krossa några hjärtan. Priset i Cannes blev detsamma som för The Element of Crime (1984): bästa teknik. På set, däremot, växte sann arbetskärlek fram mellan regissören och blivande Riket-stjärnan Ernst-Hugo Järegård, vars tvångsperfektionistiska, tyska tågkonduktör har gått till historien.
Europa. 1991, Danmark, Sverige, Frankrike, 1 tim 41 min, engelska, tyska, svensk text, 35 mm, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Svenska Filminstitutet.
Läs mer om ”Europa” i Svensk Filmdatabas
Europa ingår i temat
Människan: Lars von Trier
- Inget mänskligt är mig främmande
Civilisationens fernissa är tunn och människan förblir en best. Det låter Lars von Trier oss aldrig glömma. Som ett enträget tryffelsvin har han i över fyrtio år bökat fram allt det vi inte vill kännas vid: det förträngdas svarta guld. Sen serverar han sina obekväma fynd i innovativa, lika attraktiva som obehagliga anrättningar som man mot bättre vetande inte kan låta bli att stoppa i sig. "Provokatör" har blivit en lika etablerad del av hans namn som den fejkade adelstiteln, men han provocerar med hjärtat i halsgropen och aldrig utan att sätta sig själv på spel.