Cinemateket
Kvinna i fara

Kvinna i fara

Originaltitel: The Reckless Moment

Regi: Max Ophüls

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Medelklassmamma får veta att hennes dotter har en affär med äldre man av tveksam karaktär. När hon konfronterar honom förvandlas hennes idylliska förortsliv till ett virrvarr av sjabbiga nattklubbar, organiserad brottslighet och ond bråd död. Max Ophüls sista amerikanska film floppade men inspirerar andra filmskapare än i dag.

Max Ophüls avslutade sin karriär i Hollywood med ännu en melodram om omöjlig kärlek. Den berättar historien om Lucia som bor i en liten ort i närheten av Los Angeles, i ett välmående område med sin man och sina två barn. En tillvaro som hon finner närmast perfekt och är villig att göra det mesta för att upprätthålla.

Det visar sig att Lucias dotter umgås med en mycket äldre och tvivelaktig konsthandlare, vilket får henne att åka in till Los Angeles för att erbjuda honom pengar för att hålla sig borta. Men när Lucias man är bortrest träffas tonårsdottern och konsthandlaren i familjens båthus – ett möte som slutar med hans död. Besatt av att hålla uppe skenet av det lyckliga livet gömmer Lucia kroppen i förhoppningen om att incidenten ska försvinna, utan att hon ens behöver berätta något för sin make. Snart ringer dock en man på dörren för att berätta att han har brev skrivna av hennes dotter som kommer peka ut henne som misstänkt.

Det är James Mason i rollen som utpressaren Donnelly som gör en av sina främsta rolltolkningar i karriären. Bitter och hotfull till att börja med, öm och nostalgisk senare när han förälskar sig i sitt offer. Kritikerna hyllade James Mason och Joan Bennetts insatser, men förstod inte vad de gjorde i denna film. Kvinna i fara har senare omvärderats av kritikerna, men framför allt har den haft stor påverkan på filmare som Pedro Almodóvar och Todd Haynes, vars Höga klackar (1991) respektive Far From Heaven (2002) innehåller direkta referenser till filmen.

Då publiken uteblev och filmen blev en ekonomisk katastrof tackade Max Ophüls omedelbart ja när en fransk producent erbjöd honom chansen att filmatisera Balzacs La Duchesse de Langeais (1834). När han lämnade Los Angeles visste han inte att Kvinna i fara skulle komma att bli hans sista amerikanska film och att resan skulle bli starten för en helt ny period av framgångar, både konstnärligt och kommersiellt, i hans gamla hemland Frankrike.

Läs mer om ”Kvinna i fara” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut