Cinemateket
Nénette och Boni

Nénette och Boni

Originaltitel: Nénette et Boni

Regi: Claire Denis

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Stormigt syskonpar återförenas när gravida Nénette flyr sin småkriminella pappas grepp och tar sig till Marseille och storebrodern Boni som är mer intresserad av sexfantasier än familjerelationer. Ohämmat sensuellt, metafysiskt och libidinöst drama som belönades med Guldleoparden för bästa film vid Locarnos filmfestival.

Nénette och Boni inleds med att en vit fifflare instruerar svarta invandrare hur de ska kränga falska telefonkort. Den skeva maktrelationen återkommer i Claire Denis filmer, men här fyller prologen en vagare, mer symbolisk roll. Utan tydlig återkoppling återkommer telefonkortet bara i bakgrunden – en fond för det osynliga nät av kommunikationssvårigheter och utnyttjande som ligger till grund för filmens familjesplittringar.

Titelduon spelas av Alice Houri och Grégoire Colin, som två år tidigare spelat syskon i Denis tv-film U.S. Go Home (1994). Även om tv-filmen utspelar sig på 1960-talet och syskonen hade andra namn, är likheterna tillräckliga för att filmvetaren Catherine Wheatley ska beskriva den som en "syskonorienterad diptyk". För Denis handlade det främst om att återförenas med skådespelarna: ”Jag kände att jag bara precis upptäckt dem i U.S. Go Home.”

I U.S. Go Home ville Houris rollfigur ha sex, i Nénette och Boni ställs hon inför konsekvenserna av en oönskad graviditet. Medan systern brottas med verkligheten är brodern fast i sexfantasiernas värld. Särskilt upptas hans drömmar av en kvinnlig konditor som bakar så sensuellt att bakverken påminner om kroppsdelar som får erotisk massage.

När Boni väl får chansen att fika med sin drömtjej börjar hon prata om feromoner, doftämnet som överförs mellan individer. Filmvetaren Judith Mayne menar att det är en scen som ”vackert sammanfattar filmens upptagenhet av flöde – med vatten, med rörelse, med förvandling”.

Den brittiska gruppen Tindersticks gjorde här sitt första soundtrack för Denis. Musiken bidrar till det där flödet, som tänjer på gränsen mellan dröm och verklighet. En medveten otydlighet som sedan dess bara har blivit mer framträdande i Denis konstnärskap.

Läs mer om ”Nénette och Boni” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut