
Livet börjar igen
Originaltitel: Zendegi va digar hich
Regi: Abbas Kiarostami
Skådespelare: Farhad Kheradmand, Pouya Payvar, invånare i Koker och Poshteh
"Liv, och ingenting mer", som den direkta och lite mindre slätstrukna översättningen av titeln lyder, är den andra filmen i Abbas Kiarostamis så kallade Koker-trilogi. Den handlar om en filmskapare och hans son som åker till ett jordbävningsdrabbat område för att leta rätt på de två pojkar som var med trilogins första del, Var är min väns hus?. Över 50 000 människor har omkommit i katastrofen men bland all förstörelse och död ser de människor som ändå är glada att de har överlevt och som försöker återgå till en normal vardag.
I filmens narrativ är det den tredje dagen efter jordbävningen i norra Iran, men i verkligheten tog det Kiarostami ett år innan han började inspelningen. Det visar på regissörens karaktäristiska förmåga att rekonstruera verkligheten. Om han hade åkt till området och börjat filma människorna direkt efter katastrofen, menar han själv, hade det inte blivit en film utan ett vanligt tv-reportage. Bilderna där barnet vandrar bland ruinerna för tankarna till Tyskland anno noll (1948) och kritikerna började tala om en ny Roberto Rossellini. Själv hänvisade Kiarostami till den persiske poeten Omar Khayyam som menade att för att värdesätta livet måste man ha konfronterat döden på nära håll.
Zendegi va digar hich. 1992, Iran, 1 tim 35 min, farsi, engelsk text, digital kopia, barntillåten, Visningsmaterial från MK2.
Läs mer om ”Livet börjar igen” i Svensk Filmdatabas
Livet börjar igen ingår i temat
Människan: Abbas Kiarostami
- Människan - en fix idé
Som den starkast lysande stjärnan inom iranska nya vågen tog Abbas Kiarostami världen med storm under 1990-talet. Landets hårda censur gjorde att han inte kunde skildra samhället direkt. I stället undersöker hans filmer den enskilda människan, oförglömliga rollfigurer som genom sin fasta beslutsamhet att nå ett bestämt mål tillfälligt lyckas undgå systemets stränga regelverk.