Cinemateket
Sicilia!

Sicilia!

Originaltitel: Sicilia!

Regi: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub

Skådespelare: Gianni Buscarino, Vittorio Vigneri

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

I Danièle Huillets och Jean-Marie Straubs filmatisering av Elio Vittorinis roman Samtal på Sicilien återvänder en man till Sicilien efter att under en längre tid ha arbetat i New York. Filmen är ett av de kraftfullaste och tydligaste exemplen på Huillets & Straubs stringenta och mödosamma arbete med skådespelarnas gestik och diktion.

Elio Vittorinis roman Samtal på Sicilien (1941) berättar om en man som kommer tillbaka till det som en gång var hans hem. I Danièle Huillets och Jean-Marie Straubs filmatisering återges ett antal dialoger och monologer ur boken. Om livet på ön, fattigdomen, arbetet och återvändandet, och där flera teman som finns både i romanen och i filmskaparnas tidigare verk återges i en karakteristiskt kraftfull och koncentrerad form. Filmen är en av de sista som paret gjorde tillsammans, före det att Huillet gick bort 2006. Sicilia! utgör till viss del en fulländning av de uttryck som paret arbetat med sedan 1960-talet, men den överraskar även med vissa vackert komiska inslag.

Pedro Costa filmade Huillet och Straub under klippningen av denna film, något som resulterade i Cinéma de notre temps-avsnittet Où gît votre sourire enfoui ? (2001). Costa hade sedan långt tidigare beundrat filmskaparnas arbete, och har ofta pratat om hur viktiga deras verk har varit för honom – bland annat i ett samtal med filmskaparen Thom Andersen, där han jämför sitt förhållande till dem med förhållandet till Jean-Luc Godard:

”När jag såg filmerna kände jag mig mycket närmare Straub [och Huillet] än till Godard. Så är det fortfarande. De är mycket närmare mina egna uppfattningar om sensualitet, våld och ömhet. Kanske är det bara att det finns något grovhugget och rått där, utan kamouflage. Det är vad jag gillar hos Straub och Huillet. [...] De var de snabbaste, de mest ursinniga, de vackraste, mest sensuella, uråldriga, moderna.” (1)

Huillet och Straub är mycket riktigt också en av de viktigaste referenserna, sett till Costas egna verk och metoder. Från paret lärde han sig vikten av att betrakta, och även hans kärnfulla uttryck och arbete med bildutsnitt har stora likheter med Huillet och Straubs verk, något som utmärkt exemplifieras av deras Sicilia! – som även tematiskt har starka beröringspunkter till Costas verk.

(1) Pedro Costa i samtal med Thom Andersen, i Cinema Scope nr. 29 (2007).

Skriv ut