Cinemateket
Limite

Limite

Originaltitel: Limite

Regi: Mário Peixoto

Filmhuset - Bio Victor Lägg till i kalender

Djärva bilder i mytomspunnet, avantgardistiskt mästerverk där tre personer i en roddbåt ser tillbaka på sina respektive instängda livssituationer. Framröstad till Brasiliens främsta film genom tiderna.

Tre personer befinner sig i en roddbåt på drift: i fören en hopsjunken kvinna, på rorkulten en man med huvudet i händerna, i aktern en utslagen kvinna. Hur de har hamnat där får vi aldrig veta, men återblickar visar att den ena kvinnan har rymt från fängelset, den andra kvinnan har lämnat sin make och mannen har insett att kvinnan han älskar är gift.

Limite ”börjar utan konflikt och slutar utan upplösning”, skriver kulturvetaren Maite Conde. Regissören Mário Peixoto själv har beskrivit filmen som ”ett tillstånd, inte en analys”. Kanske är roddbåten ingen verklig plats utan just ett tillstånd, en metafor för att vara bunden till en hopplös situation.

Knappt fyllda 20 studerade och reste brasilianaren Peixoto i Europa, där han inspirerades av fransk, rysk och tysk avantgardefilm. Ett tidningsomslag där en kvinna omfamnades av armar i handfängsel inspirerade honom att skriva ett manus, utifrån känslan av att vara fångad, begränsad – titeln betyder ”begränsning”.

Limite har beskrivits som ett filmpoem och ett uttryck för cinema pur – en term myntad på 1920-talet för att beskriva en typ av film som fokuserar på filmens rena element (form, rörelse, visualitet, rytm). Det är en experimentfilm med ett unikt uttryck: långa tagningar, djärva bildkompositioner, suggestiva kamerarörelser och bildutsnitt, extrema närbilder, inzoomningar på triviala detaljer, ensamma träd och buskar ur skeva perspektiv, allt mästerligt fångat av fotografen Edgar Brasil.

I en omröstning anordnad av brasilianska filmkritikerförbundet 2015 utsågs Limite till landets bästa film genom tiderna. Men vägen dit är nästan lika märklig som själva filmen. Limite fick aldrig biodistribution utan levde sitt liv på filmklubbar, privata visningar och filosofiska fakulteten i Rio de Janeiro. När den enda kvarvarande kopian till sist inte gick genom en projektor längre inleddes en 20 år lång process för att restaurera filmen. 1978 kunde den visas igen och påbörjade en andra livstid. Men under alla dessa år odlades dess mytomspunna rykte och status bland filmkännare – även de som bara hade hört talas om filmen. De som hade sett den hyllade den, och den började analyseras – inte minst efter att en rad recensioner från en visning i London 1931 sent omsider översattes till portugisiska. En visning som det är oklart om den alls ägt rum. Åtminstone en recension, signerad Sergej Eisenstein, skrevs av Peixoto själv.

Så kom det sig att en film om att befinna sig i ett tillstånd av begränsning gått från en synnerligen begränsad tillvaro till en obestridlig plats i filmens historia.

Visningen ackompanjeras av Matti Bye på piano och elektronik och Laura Naukkarinen på modularsynt, röst och fältinspelningar.

Filmfakta

Originaltitel: Limite
Regi: Mário Peixoto
Medverkande: Olga Breno, Taciana Rei, Carmen Santos
År: 1931
Land: Brasilien
Format: DCP (digitaliserad)
Längd: 2 tim
Dialogspråk: Stumfilm
Text: Portugisiska mellantexter, engelsk text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år

Limite ingår i temat

Immemory – 53 filmer om minne

Vid sidan av Chris Marker, Andrej Tarkovskij, Marguerite Duras och Terrence Malick har många andra filmare utforskat den rörliga bildens relation till minne. Filmer från början av filmhistorien fram till nu. Dokumentärer, komedier och science fiction. Filmer från Iran, Brasilien och Thailand. Filmer av Alain Resnais, Ingmar Bergman och Agnès Varda. Filmer om att minnas och att glömma.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Immemory – 53 filmer om minne