Cinemateket
Närbild ansikte
Terrassen, Chris Marker (1963)

Cinemateket hösten 2021

Immemory: Minnets geografi och den rörliga bilden

Byt sida

Från och med hösten 2021 släpps två program per år – ett för våren och ett för hösten. Det ger oss möjligheten att bredda och fördjupa programmet, vilket också innebär en matigare programkatalog med längre texter. Varje program kommer att ha ett övergripande tema som binder samman stora delar av retrospektiver och filmer.

Höstens tema är minne, vilket vi tar oss an under rubriken Immemory – Minnets geografi och den rörliga bilden. Vi uppmärksammar filmare som Chris Marker, Marguerite Duras, Andrej Tarkovskij och Terrence Malick, som berört minnet på säregna sätt, och botaniserar bland filmer som funderar kring vad det är att minnas.

Utanför temat arrangerar vi stumfilmskonserter tillsammans med medlemmar ur European Union National Institutes for Culture och visar film av Kim Ki-young, Solveig Nordlund, William Wyler och Luis García Berlanga. Under rubriken De kom till Tellus uppmärksammar vi, i samarbete med Science Fiction Bokhandeln, hur rymdinvasioner skildrats genom filmhistorien.

Bland återkommande programinslag finns två nyheter: För evigheten, där vi djupdyker i Filminstitutets filmsamlingar och berättar dess historia genom visningar som sätter ljuset på olika delar av arkivet, och Rekonstruktion, där vi tittar på Cinematekets egen historia och återskapar en gammal programpunkt. Som vanligt innehåller programmet också Unga Cinemateket, som ger unga möjligheten att upptäcka filmhistorien på stor duk, och kompletterande filmer under rubriken Närbilder.

Biljetterna släpps tisdag den 3 augusti på webben och i Filmhuset från och med säsongsstarten tisdag den 10 augusti, då programmet inleds med Alain Resnais I fjol i Marienbad.

Mer information om biljetter, förmånskort och annat inför säsongsstarten hittas här

Varmt välkomna tillbaka till Cinemateket i höst!

Année dernière à Marienbad - Photo 2.jpg
Öppningsfilm:
I fjol i Marienbad

Alain Resnais följde upp Hiroshima – min älskade, med manus av Marguerite Duras, med denna film skriven av en annan så kallad nouveau roman-författare, Alain Robbe-Grillet. I en herrgårds stora salonger och i dess barocka trädgård, bland till synes livlösa gäster, utspelas ett drama mellan en kvinna och en man och mellan minnet och glömskan. Före visningen samtalar Danial Brännström, Cinematekschef, med Jan Holmberg, doktor i filmvetenskap och vd för Stiftelsen Ingmar Bergman.

Tisdag 10 augusti 18.00, Bio Victor

Sans-soleil-Photo-5.jpg
Chris Marker
– reseminnen från tecknens imperium

Med filmer som Terrassen och Sans soleil skrev Chris Marker in sig i historien som en av minnets största filmskapare. I reseskildringar, science fiction-berättelser, självreflexiva essäfilmer och multimediala installationer sökte han bland minnen och monument efter tecken både från det förgångna och från framtiden. Retrospektiven inleds med Sans soleil. Efter visningen samtalar Stefan Ramstedt, curator på Cinemateket, med Malin Wahlberg, professor i filmvetenskap vid Stockholms universitet och Johan Redin, filosof.

Lördag 14 augusti 16.30, Bio Victor

INDIA SONG9.jpg
Marguerite Duras
– den sublima glömskan

Marguerite Duras publicerade sin första roman 1943, och redan under 1950-talet betraktades hon som en av den franska samtidslitteraturens största författare. Hennes manus till Alain Resnais Hiroshima – min älskade, den första film hon arbetade på, är en av filmhistoriens mest fascinerande minnesskildringar. Just minnet blev ett återkommande motiv även i filmerna hon gjorde på egen hand. Retrospektiven inleds med India Song. Efter visningen samtalar Stefan Ramstedt, curator på Cinemateket, med Mara Lee, författare och kritiker, och Mia Engberg, filmskapare.

Lördag 11 september 16.00, Bio Victor

ivans barndom134 FILMSIDA.jpg
Andrej Tarkovskij
– tiden och minnets poesi

Tarkovskij är den störste av alla”, skrev Ingmar Bergman om den sovjetiska regissören som under sin karriär bara hann göra sju långfilmer, men desto större avtryck. Hans filmografi präglas av drömmar, poesi, natur och intimitet. En tematik kring minnet – såväl det intimt subjektiva som det historiskt kollektiva – löper som en röd tråd genom hans verk. Retrospektiven smygstartar söndag den 17 oktober med Tarkovskijs debutfilm Vägvälten och fiolen, som visas ihop med Chris Markers Une journée d’Andrei Arsenevitch. Veckan därpå visas Tarkovskijs första långfilm: Ivans barndom. Efter visningen samtalar Tora Berg, curator på Cinemateket, med Astrid Söderbergh Widding, professor i filmvetenskap, Ola Larsmo, journalist och författare, och Alan Asaid, kritiker och översättare.

Torsdag 21 oktober 18.00, Bio Victor

det_grymma_landet3.jpg
Terrence Malick
– till minne av människan

I början av 1970-talet blev den forna filosofistudenten Terrence Malick det nya Hollywoods minnesmystiker. Med tidskrävande efterhandskonstruktioner, varierande produktionstakt och en kör av kontemplativa berättarröster har han sedan dess positionerat sig som en av amerikansk films mest hyllade och hemlighetsfulla skapare. Retrospektiven inleds med Det grymma landet. Efter visningen samtalar Sebastian Lindvall, curator på Cinemateket, med Carolina Jinde, doktorand vid Stockholms Konstnärliga Högskola, och Trond Lundemo, professor i filmvetenskap vid Stockholms universitet.

Onsdag 3 november 18.00, Bio Victor

Skriv ut