Lustgården, INSTÄLLD! lör 23/1 kl. 14:00 Filmhuset - Bio Victor Efter att ha jobbat som textskyltdesigner, scenograf och regiassistent på ett 20-tal filmer fick Hitchcock 1925 regidebutera med Lustgården – en lidelsefull film om kärlek, karriärism och svek. Många minnesvärda detaljer, som tjusigt accentuerad cigarettrök, vackert tintade nattliga miljöer och en hund som förebådar den dramatiska upplösningen – där det till och med begås ett mord!
Tre biljetter till den 26:e, INSTÄLLD! lör 23/1 kl. 16:00 Filmhuset - Bio Victor I rollen som sig själv återvänder Yves Montand till hemstaden Marseille för att förbereda arbetet med en musikaluppsättning inspirerad av hans eget liv. Filmen blev Demys sista, och dess färgsprakande musiknummer utgör hans allra tydligaste kärleksförklaring till den filmgenre han både inspirerades av och gav nytt liv åt.
Never Say Never Again, INSTÄLLD! lör 23/1 kl. 18:30 Filmhuset - Bio Victor Nyinspelning av Åskbollen, med Sean Connery tillbaka som James Bond trots att han tolv år tidigare sagt ”aldrig igen” och trots att Roger Moore spelade Bond i Moonraker samma år. Max von Sydow är den ikoniska Ernst Stavro Blofeld, chef över terrornätverket SPECTRE. Rymdimperiet slår tillbaka-regissören Irvin Kershner styrde skutan, med halva teamet från Jakten på den försvunna skatten i besättningen.
En dam försvinner, INSTÄLLD! sön 24/1 kl. 14:00 Filmhuset - Bio Victor Diabolisk thrillerkomedi där förmögen tåglufferska dras in i utredningen av sin äldre medresenärs mystiska försvinnande. Spänning, elegans, charm och bitsk humor i tekniskt imponerande film full av ljuvliga rollfigurer. En dam försvinner slog kassarekord i Storbritannien och betraktas som en av Hitchcocks bästa brittiska filmer.
Cykeltjuven, INSTÄLLD! sön 24/1 kl. 16:00 Filmhuset - Bio Victor Älskat neorealistiskt mästerverk där arbetslös far lyckas få jobb som affischerare, men blir bestulen på sin omistliga cykel. Tillsammans med sin son ger han sig ut för att leta efter den. ”Den är både sorgsen och grym, men också vacker för att den är så sann”, har Roy Andersson sagt om filmen som är hans favorit. De fantastiska amatörerna i huvudrollerna valdes ut på grund av sin gångstil.
Meek's Cutoff, INSTÄLLD! sön 24/1 kl. 18:00 Filmhuset - Bio Victor Verklighetsbaserat drama där nybyggare på väg genom Oregons öken i mitten av 1840-talet börjar misstänka att deras guide Meek inte alls vet vart han är på väg. Sällskapet, som består av tre gifta par, vacklar mellan att fortsätta följa sin guide eller att döda honom. En strävsam revisionist-västern med fokus på kvinnorna, filmad i 4:3 för att framhäva gruppens utsatthet snarare än genretypiskt hänförande landskap i Scope.
Monsieur Ibrahim och Koranens blommor, INSTÄLLD! mån 25/1 kl. 18:00 Filmhuset - Bio Mauritz Judisk tonårspojke lär känna muslimsk butiksinnehavare i 1960-talets Paris i hyllad återkomst för Sharif, som egentligen hade gått i pension efter ett par decennier utanför rampljuset. Rollen som Monsieur Ibrahim gav honom bland annat en César (franska motsvarigheten till Guldbaggen) för bästa skådespelare och sammanföll med att han tilldelades ett karriär-Guldlejon på filmfestivalen i Venedig.
Manxmannen, INSTÄLLD! tis 26/1 kl. 18:00 Filmhuset - Bio Victor Plikt, klass och kärlek i melodram där dotter till värdshusvärd på Isle of Man lovar bort sig till fiskare som reser utomlands för att tjäna pengar. När han rapporteras omkommen inleder hon i stället en relation med hans bästa vän, som är advokat – men dödsbudet visar sig osant. Hitchcocks sista helt stumma film, efter en bästsäljare som filmatiserades första gången redan 1915.
Night Moves, INSTÄLLD! ons 27/1 kl. 18:00 Filmhuset - Bio Victor Tre radikaliserade miljöaktivister planerar att spränga en damm och vi följer förberedelserna inför attentatet, det dramatiska utförandet och de oväntade konsekvenserna. En nedtonad Jesse Eisenberg står i centrum för Reichardts mörkaste film, där 1970-talets politiska paranoiathrillers uppdaterats till George W. Bush-erans efterdyningar.
Hannah och hennes systrar, INSTÄLLD! tor 28/1 kl. 18:00 Filmhuset - Bio Victor ”Detta är förnedrande. Man köper inte tavlor för att de ska passa ihop med soffan.” Max von Sydows pretentiösa och synnerligen självgoda konstnär vill lära Hannahs yngsta syster Lee allt han kan, i Bergman-beundraren Woody Allens komedi om otrohet och våndor i New Yorks kulturella elit. Trefaldigt Oscarbelönad, bland annat för Allens manus.