Cinemateket

Redaktionen

 


Danial Brännström, Cinematekschef 
danial.brannstrom@filminstitutet.se

Jag brinner lika mycket för filmhistoriens stickspår som för den kanoniserade filmhistorien och älskar Paul Leni, Forugh Farrokhzad, Boris Barnet lika mycket som jag älskar Fritz Lang, Rainer Werner Fassbinder och Claire Denis. Varit publik på Cinemateket sedan 1998 då jag flyttade till Stockholm, tjatade in mig på redaktionen 2005 och är Cinematekschef sedan 2014. Min ambition är att Cinemateket ska vara en plats där både de som är försiktigt nyfikna på filmhistorien och de som sett de mesta besöker och genom vår programsättning blir nyfikna på att se mer.


Anders Annikas, programredaktör
anders.annikas@filminstitutet.se

Har jobbat på Cinemateket sedan 2011 och varit Cinemateket-besökare sedan 2003, då jag flyttade till Göteborg. Är i grunden litteraturvetare och journalist och har arbetat på Göteborgs filmfestival, Filmkrönikan och Silverosa Film och frilansat för bland annat Göteborgs-Posten, FLM, Point of View, Cinema, Dagens Nyheter och Filter. Har också gett ut seriereportageboken Fucking Vittula och en filmquizbok. Tycker att världens bästa film är Dazed and Confused.


Tora Berg, programredaktör
tora.berg@filminstitutet.e

Film- och kulturvetare, utbildad i Stockholm, Lund och London. I början av 2000-talet styrelsemedlem i Lunds studenters filmstudio, och sen 00-talets mitt verksam i filmbranschen som bland annat manusförfattare, scripta och produktionsledare. Anställd på Cinemateket från våren 2013. Lärde sig steppa efter att ha sett Singin’ in the Rain osunt många gånger som barn. Favoritgenrer; brittisk diskbänksrealism, rysk stumfilm, screwball och animerat – alltid animerat! Var första gången på Cinemateket som 16-åring och såg Paradisets barn.

Sebastian_Lindvall_c_mair.jpg
Sebastian Lindvall, programredaktör

sebastian.lindvall@filminstitutet.se

Filmvetare och filmkritiker (för bland annat Svenska Dagbladet och FLM). Cinefilin slog rot någon gång i lågstadiet vid skräckhyllan inne på videobutiken Casablanca. Sedan dess har min smak blivit något bredare, men jag är fortfarande lika barnsligt förtjust i barnförbjuden genrefilm.

stefan_ramstedt.redjpg.jpg
Stefan Ramstedt, programredaktör
stefan.ramstedt@filminstitutet.se

Filmvetare som arbetat som frilansande filmkritiker (för bl.a. FLM och Filmrutan), kurator samt som redaktör för filmtidskriften Magasinet Walden. Har arbetat mycket med dokumentär- och experimentfilm och har ett starkt intresse för mindre filmkulturer, men uppskattar i lika hög grad de möjligheter som karaktäriserat industriell filmproduktion såsom Hollywoods.

Catherine Jarl, marknadsansvarig
catherine.jarl@filminstitutet.se

 

Skriv ut