Cinemateket

Whit Stillman

Under nittiotalet skrev och regisserade Whit Stillman tre moderna restaurationskomedier förlagda till åttiotalets övre medelklassmiljöer. Filmerna, som skämtsamt kallas Yuppietrilogin, skildrar irriterande priviligierade unga.
Med återkommande skådespelare och rollfigurer bygger Stillman upp en värld där människorna försöker manövrera sig fram bland sociala regler så komplicerade att ingen tycks behärska dem, och där man aldrig kan leva upp till den man försöker vara.
Filmernas intriger är som lånade från Jane Austen, med kvick och fyndig dialog som bjuder på minnesvärda citat, och är dränkta i nostalgi över en tid som flytt, ett sätt att vara som ingen längre värdesätter och en ironi som stund- tals gör det svårt att veta vem det är tänkt att man ska skratta åt (men skratta gör man).
Det har gått mer än tjugo år sedan trilogin avslutades. Men Toms, Audreys, Teds, Freds, Alices och Charlottes försök att fly från sig själva och den oförstående omvärlden är tidlösa och älskvärda.
Som avslutning på en heldag då vi visar hela trilogin besöker Whit Stillman Cinemateket för att samtala med filmskribenten Mårten Blomkvist efter visningen av The Last Days of Disco.

Text: Danial Brännström