Filmrummet
Deltagarna från samtalet sitter i Biosalong på Filmhuset.
Bild (från vänster till höger): Ulrika Bandeira, Anders Mattson, Eva Essén Arndorff, Ulrika Sundbäck. Foto: Svenska Filminstitutet.

Publikkoden: Fler nya vägar till publiken

Den 19 september 2024 följde vi upp vår samtalsserie "Publikkoden" från Filmforum under Göteborg Film Festival. Tre branschprofiler presenterade nya projekt med idéer för att förbättra kunskapen om publikförståelse, affärsmodeller och distributionsmöjligheter. 

 

Anders Mattson, digital director på Göteborg Film Festival, berättade om hur man kan öka räckvidden för filmerna på en filmfestival med hjälp av AI-driven marknadsföring. I ett första steg att öka besökstalet till sin festival undersökte Ulrika Bandeira, från Tempo Dokumentärfestival, hur man kan nå publiken på nya sätt, bland annat med inspiration folkrörelsemodeller och Barack Obamas valkampanjer. Eva Esseen Arndorff, från distributören TriArt Film, presenterde en publikanalys som de gjort med hjälp av företaget Will & Agency, där man använder ett flertal tekniker för att få insikter kring olika konsumenter av film.

Medverkande:

Anders Mattsson
, digital director, Göteborg Film Festival
Ulrika Bandeira, konstnärligt ledare, Tempo Dokumentärfestival
Eva Esseen Arndorff, vd, TriArt Film

Moderator var Ulrika Sundbäck, handläggare Distribution och visning, Svenska Filminstitutet

Samtalet ägde rum 19 september, kl. 09.00-10.15 i Filmhuset (Salong Bio Victor), Stockholm.

Mer om projekten:

”AI-driven marknadsföring”

Göteborg Film Festival har genomfört ett AI-drivet marknadsföringsprojekt med teknologier som maskininlärning, naturlig språkbearbetning, rekommendationssystem, A/B-testning och bildigenkänning för att identifiera och engagera nya såväl som befintliga målgrupper. Resultatet användes sedan för att skräddarsy annonser riktade till relevanta målgrupper. Målet var att öka räckvidden för filmerna på filmfestivalen och därigenom attrahera en bredare publik. I projektet jämfördes sedan marknadsföringen skapad av AI med den som var skapad av människor.

Tempo mobiliserar”

Tempo Dokumentärfestival har identifierat behov av att nå ut till sin publik på nya sätt. I sitt projekt har festivalen börjat att undersöka nya vägar att nå besökare, bland annat med inspiration från organiserings- och folkrörelsemodeller som exempelvis de kampanjer som användes under Barack Obamas valrörelser. Målet har varit att skapa en starkare rörelse av dokumentärentusiaster, som i sin tur sprider festivalens budskap och engagemang genom sina vänskapsnätverk. I ett nästa steg ska man ta modellen vidare tillsammans med Leading Change Network, där syftet är att arbeta vidare på ett storytelling-koncept kring festivalen.

”Publikanalys”

TriArt Film redovisar en publikanalys som de har gjort med hjälp av företaget Will & Agency. Det är en beteendestudie där man använde olika tekniker för bättre förstå hur publiker av olika filmtyper skiljer sig åt. Frågor man har ställt sig är till exempel hur arthouse-filmer ses och var och hur diskursen kring dessa filmer skiljer sig, i jämförelse med mer kommersiella studio-filmer. Undersökningen har gjorts med hjälp av dataanalyser från tusentals olika online-forum, tillsammans med samt en omfattande användarenkät. Resultatet blev en djupgående bild av dagens filmkonsumenter som har varit värdefull för utveckling av distributörens marknadsföring och kommunikation.

Ta del av mer information om stödet här.

Skriv ut