Let's Go International
2017 blev den svenska dokumentären "I Called Him Morgan" en stor framgång i USA där den erövrade både kritiker och publik. Regissören och producenten Kasper Collin diskuterar med filmkonsulent Klara Grunning om hur man lyckas lansera en film på den internationella marknaden.
Hur kopplar man det kreativa filmskapandet till själva produktionen och det praktiska utförandet för att nå internationell etablering? Vad i själva berättandet talar till en internationell publik? Hur arbetar man med strategi och kampanjer för att nå ut? Och hur handlar man när det dyker upp en optionsdeal från Hollywood?
I samtal med Kasper Collin får vi ta del av hans upplevelser och erfarenheter från sin senaste internationella framgång, "I Called Him Morgan". Filmen, som hade premiär 2016, blev uttagen till de fem största höstfilmfestivalerna i världen – Venedig, Telluride, Toronto, New York och London. I samband med festivalframgångarna såldes filmen till Netflix och fick biografdistribution i USA. Filmen blev en kritikersuccé och fick ett av de högsta kritikerindexen i världen enligt Metacritc. Den hamnade också på listorna över 2017 års bästa filmer i bland annat The New York Times, The New Yorker, TIME Magazine och The Village Voice.
Filmen är en samproduktion mellan Kasper Collin Produktion AB, SVT och Film I Väst.
Medverkande:
Kasper Collin, regissör och producent
Klara Grunning, dokumentärfilmskonsulent, Svenska Filminstitutet
Tid:
Torsdag 25 april kl 09.30–10.30
Plats:
Bio Mauritz i Filmhuset, Borgvägen 1, Stockholm
Anmälan:
Fri entré men föranmälan krävs. Anmäl dig här
Publicerad 05 april 2019