Filminstitutets stöd

Filminstitutets ansökningstjänst

Som en del av arbetet med ökad digitalisering och hållbarhet, inför Filminstitutet en online-tjänst för stödansökningar. Ansökningstjänsten innebär ett säkrare, enklare och mer effektivt förfarande för stödsökande. Den nya tjänsten lanseras stegvis och öppnas för ansökningar till Utlandsenheten i det första steget. Från och med 6 september söks även stöd till Distribution & visning och Biografägare via ansökningstjänsten. Resterande stöd, det vill säga samtliga stöd under Produktionsstöd och Regioner Barn & unga, kommer att kunna sökas via tjänsten från och med vintern 2021.

Samtliga stöd under följande kategorier söks via ansökningstjänsten

Stöd till biografer

Stöd till distribution och visning

Stöd till internationell lansering och distribution

Ansökningstjänsten hittar du via denna länk

https://ansokningstjanst.filminstitutet.se/ePortal

Att tänka på innan du skickar in din ansökan 

För att kunna ansöka om stöd via ansökningstjänsten behöver du ett användarkonto. På startsidan klickar du på ”Skapa användarkonto” och fyller i dina uppgifter. Tänk på att ange en e-postadress du själv har tillgång till. Användarnamnet är ett unikt namn som du kan använda för att logga in (utöver med e-postadress). Användarnamnet skrivs i ett ord utan mellanslag, och kan bestå av bokstäver och siffror.

Ett mejl med en bekräftelselänk skickas sedan till den e-postadress du angivit. När du har bekräftat kan du logga in och påbörja din ansökan. 

Innan du börjar bör du ha alla uppgifter du ska ange och bilagor redo. Information om vad du ska bifoga finns under respektive stöd på vår webbplats.

Fylla i och skicka in en ansökan 

I ansökningstjänsten fyller du i ett ansökningsformulär steg för steg, laddar upp bilagor och skickar in din ansökan.  

Du har möjlighet att spara ett utkast av din påbörjade ansökan om du vill fortsätta vid ett senare tillfälle. Observera att utkast raderas 30 dagar efter att de påbörjats.  

Bilagor du laddar upp får endast vara i PDF-format. Dokument av andra filtyper måste du därför själv konvertera till PDF innan du laddar upp dem. De flesta ord- och bildbehandlingsprogram har stöd för konvertering till PDF, och det finns ett flertal appar och program till olika plattformar att ladda ned kostnadsfritt.  

Varje enskild bilaga får ha en filstorlek på max 15 MB. 

Efter att du har skickat in din ansökan 

Vad händer efter att jag har skickat in min ansökan? 

Det kan ta upp till 30 min innan din ansökan är helt registrerad i våra system. Du får då ett bekräftelsemejl från oss och din inskickade ansökan blir synlig under fliken ”Pågående ärenden”. 

Vi hanterar ansökningar helgfria vardagar och återkommer till dig om ansökan behöver kompletteras. Ditt ärende öppnas då för komplettering i ansökningstjänsten under fliken ”Pågående ärenden”.  

Jag har skickat in en ansökan men har inte fått något bekräftelsemejl.

Kontrollera först om mejlet har råkat hamna i din mapp för skräppost. Om du ändå inte har fått ett bekräftelsemejl inom 1 timme så kontakta oss på ansokansupport@filminstitutet.se. Skicka inte in samma ansökan igen förrän du har fått vidare besked från oss. 

Skicka in kompletterande handlingar i ett pågående ärende

För att skicka in kompletterande handlingar som t ex rekvisition och redovisning i ett redan befintligt ärende, klickar du på rubriken "Pågående ärenden" i menyn till vänster. Då visas en lista på dina pågående ärenden. Välj sedan "Komplettera ärende" för aktuellt ärende följ därefter instruktionerna i formuläret. Om knappen "Komplettera ärende" saknas för ditt ärende, kontakta din handläggare eller mejla till ansokansupport@filminstitutet.se.

Om du vill se uppgifter om vilka handlingar du har skickat in i ett ärende klickar du på knappen Visa. En lista på de handlingar som finns i ärendet visas då längst ner på sidan. 

Tillgänglighet

Ansökningstjänsten är så långt det är möjligt framtagen utifrån krav på tillgänglighet enligt europeisk standard (EN 301 549 V2.1.2 / WCAG 2.1).

Här kan du läsa ansökningstjänstens tillgänglighetsredogörelse

Tillgänglighetsredogörelsen kommer att inom kort även finnas publicerat som webbsida. 

Vi strävar hela tiden efter att förbättra ansökningstjänstens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna i tillgänglighetsredogörelsen, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss via ansokansupport@filminstitutet.se.

Webbläsare och andra program

För bästa användning av ansökningstjänsten rekommenderar vi att du använder en dator/laptop med Google Chrome, Mozilla Firefox eller Microsoft Edge som webbläsare. En speciellt anpassad version av för mindre skärmar (smarta telefoner och läsplattor) är planerad. 

Om du har problem att öppna och fylla i pdf-filer kan du ladda ner en gratis pdf-läsare här https://get.adobe.com/se/reader/.

Kontakta oss

Om du har tekniska problem, frågor eller andra synpunkter om ansökningstjänsten kan du mejla till ansokansupport@filminstitutet.se.  

Du kan också ringa oss på 08-665 12 48. Telefontiden är 13.00-16.00, helgfria vardagar.

Joel Mogren

Produktledare Filminstitutets ansökningstjänst

Tel: 08-6651108

joel.mogren@filminstitutet.se

Melissa Jonsson

Administratör Utland och support ansökningstjänst

Tel: 08-6651152

melissa.jonsson@filminstitutet.se

Skriv ut