
Draken Film - Leveling up: Gamification as the next step for VOD business models
Draken Film är en svensk VOD-plattform med över 500 långfilmer, dokumentärer och kortfilmer från hela världen. 2018 fick företaget Kreativa Europas stöd för onlinemarknadsföring.
Stödet fick de för sin nya satsning Leveling Up: Gamification as the next step for VOD business models. Den går ut på att spelifiera (eng: gamification) plattformen genom att dra nytta av metoder och teknik från spelvärlden för att skapa ett större engagemang för filmtittande och stärka möjligheterna att upptäcka nya filmer. De planerar bland annat att skapa paket av filmer baserade på en specifik regissör, genre eller tema. Genom att titta på ett helt paket kan användaren få en belöning eller ett märke som visar att hen tittat igenom det.
Att spelifiera plattformen och skapa ett belöningssystem är ett sätt för Draken Film att få in nya användare och uppmuntra användarna att upptäcka helt nya filmer, genrer, upphovspersoner och filmrörelser. Genom att anpassa spelkoncept som progression, samarbete och belöningar – som ofta används i exempelvis träningsappar – vill de hitta sätt att sänka tröskeln för publiken att se film som de i annat fall kanske inte skulle ha sett.
Arbetet med projektet pågår fram till januari 2019.
FAKTA: OM DRAKEN FILM
VOD-plattformen Draken Film är ett helägt dotterbolag till Göteborg Film Festival. Den största delen av filmerna består av europeiska produktioner och samproduktioner. Många av filmerna finns inte tillgängliga någon annanstans i Sverige, eftersom det finns få andra distributionsmöjligheter för arthousefilm. Draken Film finansieras bland annat genom stöd från Kreativa Europa MEDIA och Västra Götalandsregionen.
Publicerad 10 juni 2019