
Kreativa Europa – Reaching Audiences Across Borders
Delprogrammet Kreativa Europa MEDIA hjälper den europeiska audiovisuella branschen genom att stödja skapande, distribution och marknadsföring av europeiska verk. Som ett svar på rekommendationen som framkom i halvtidsutvärderingen av Kreativa Europa, har en översiktsrapport gjorts för att bättre kommunicera ut programmets resultat.
Rapporten använder sig av både kvalitativa och kvantitativa indikatorer. Nyckelupptäckter är bl. a att MEDIA:
- Hjälpte cirkulationen av verk över gränser, i linje med den digitala inre marknadens strategi
- Stöttade kulturell mångfald och konkurrenskraft genom högkvalitativa verk
- Hjälpte till i jämställdhetsarbetet
- Deltagare påtalar hur viktig fortbildningen varit för att utveckla sin kompetens, för att träffa möjliga samarbetspartners från andra länder, och för att skapa nya projekt
- Success stories – Nya typer av berättande, innovativa sätt att nå publiken och ökad synlighet för europeiska verk
Publicerad 20 november 2018