Våra stöd
Delprogrammet Kreativa Europa MEDIA stöder utbildning, utveckling, marknadsföring och distribution inom film, tv och interaktiv media.
Publicering av delprogrammet Kreativa Europa MEDIA:s olika stöd sker en eller flera gånger per år. Varje stödutlysning har en eller flera ansökningsdeadlines.
Öppna utlysningar:
- Stöd till utveckling av slate - 3 december 2025
- Stöd till TV- och online-innehåll - 3 december 2025 och 7 maj 2026
- Stöd till innovativa verktyg och affärsmodeller - 15 januari 2026
- Stöd till europeiska marknader och nätverk - 20 januari 2026
- Stöd till utveckling av dataspel och immersivt innehåll - 11 februari 2026
- Stöd till samutveckling av ett projekt - 25 februari 2026
- Stöd till distribution av enskilda filmtitlar - 19 mars 2026 och 16 juli 2026
- Stöd till europeiska VOD-tjänster och plattformar - 8 april 2026
- Creative Innovation Lab - 23 april 2026
- Stöd till journalistiska partnerskap - 4 februari 2026
- Stöd till medie- och informationskunnighet - 11 mars 2026
Passerade deadlines:
Nedan hittar du länkar till alla stöden. Informationen uppdateras löpande.
MEDIA-stöden
Stöden från Kreativa Europa MEDIA delas in i tre olika kluster: Innehåll, Publik och Företagande. Utöver dessa faller vissa stöd inom ramen för det som kallas Sektorsövergripande stöd. Här publiceras även pilot- och specialutlysningar från Kommissionens sida.
Innehåll
Utveckling och produktion av högkvalitativt innehåll är grunden för den europeiska audiovisuella branschen. Därför finns ett flertal utvecklings- och produktionsstöd för oberoende producenter och utvecklare.
- Stöd till samutveckling av ett projekt
- Stöd till utveckling av slate
- Stöd till tv- och online-innehåll
- Stöd till utveckling av dataspel och immersivt innehåll
Publik
Publikklustret kopplar ihop europeiska audiovisuella verk med publiken och stöttar publikutveckling över hela Europa och internationellt. Varje år stöttar MEDIA-programmet över 1 100 biografer i 34 länder som når 65 miljoner människor över alla gränser.
- Stöd till europeiska festivaler
- Stöd till festivalnätverk
- Stöd till biografnätverk
- Stöd till europeiska VOD-tjänster och plattformar
- Stöd till distribution av enskilda filmtitlar (tidigare selektivt biografdistributionsstöd)
- Stöd till publikutveckling och filmkunnighet
- Stöd till textning av kulturellt innehåll
Företagande
Företagandeklustret främjar innovation, skalbarhet och talangutveckling över hela den europeiska audiovisuella branschens värdekedja.
- Stöd till främjande av talang och kunskap
- Stöd till marknader och nätverk
- Stöd till europeisk filmdistribution
- Stöd till europeiska säljagenter
- Stöd till innovativa verktyg och affärsmodeller
Sektorsövergripande stöd
Syftet med tvärsektoriella stöd är att stärka samarbetet mellan olika kulturella och kreativa branscher (KKB) för att hjälpa dem övervinna gemensamma utmaningar och hitta innovativa lösningar.
- Stöd till sektorsövergripande projekt i skärningspunkten mellan kultur och digitalt
- Stöd till Creative Innovation Lab
- Stöd till journalistiska partnerskap
- Stöd till medie- och informationskunnighet
- Stöd till mediers frihet och mångfald
Kommissionens specialutlysningar och Preparatory Action (pilotutlysning)
- Covering EU affairs through radio
- Supporting local and regional news media in face of emerging news deserts
- Preparatory Action: Writing European
- Preparatory Action: A European public sphere: a new online media offer for young Europeans
- Preparatory action: European Media Platforms
Kreativa Europa Desk MEDIA kan hjälpa sökande med alla typer av frågor som kan uppstå under ansökningsprocessen samt ge råd gällande projektet och eventuella partners. På respektive stödsida finns länkar till ansökningsportalen och andra viktiga dokument. Ansökan fylls i via portalen FTOP och hanteras av programmets centrala handläggarorganisation i Bryssel, EACEA. Där sker utvärdering av ansökan med hjälp av branschverksamma experter. Beslutet når i de flesta fall den sökande fyra till sex månader efter deadline.
Termer och begrepp
Level playing field
Inom MEDIA-delprogrammet anses – om inte annat specificeras i texten nedan – följande som länder med låg audiovisuell kapacitet:
Grupp A: Estland, Grekland, Kroatien, Rumänien, Polen, Portugal, Tjeckien.
Grupp B: Bulgarien, Cypern, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Slovakien, Slovenien, Ungern.
Följande länder utanför EU kan också räknas in i Grupp B under förutsättning att de uppfyller kraven för att delta i MEDIA-delprogrammet: Albanien, Bosnien och Hercegovina, Georgien, Island, Liechtenstein, Montenegro, Nordmakedonien, Republiken Serbien, Ukraina.
Publicerad 29 september 2022