Filminstitutets ansökningstjänst
Nu finns Filminstitutets ansökningstjänst även tillgänglig för ansökningar om stöd till filmkulturell verksamhet och stöd för att främja tillgången till film för barn och unga på de nationella minoritetsspråken. Ansökningstjänsten är sedan tidigare lanserad hos flera andra stödenheter på Filminstitutet. Syftet med tjänsten är att förenkla ansökningsprocessen och säkerställa att rätt information kommer in i Filminstitutets system. Tjänsten ska även ge en stabilare supportverksamhet, både vad gäller ansökningar och andra frågor.
Stöd som går att söka via ansökningstjänsten
Utvecklings- och produktionsstöd med löpande ansökningsdatum:
- Kortfilm och nya format
- Dokumentärfilm
- Lång spelfilm
- Kompetensutvecklingsstöd
- Moving Sweden utvecklingsstöd
- Slate stöd
Stöd med deadline för ansökningar:
- Talangutveckling i hela landet
- Moving Sweden - produktionsstöd
Samt samtliga stöd under kategorierna:
Stöd till filmkulturell verksamhet för barn och ungdom
Stöd för att främja tillgången till film för barn och unga på de nationella minoritetsspråken
Stöd till biografer
Stöd till distribution och visning
Stöd till internationell lansering och distribution
Ansökningstjänsten hittar du via denna länk
https://ansokningstjanst.filminstitutet.se/ePortal
Att tänka på innan du skickar in din ansökan
För att kunna ansöka om stöd via ansökningstjänsten behöver du ett användarkonto. På startsidan klickar du på ”Skapa användarkonto” och fyller i dina uppgifter. Tänk på att ange en e-postadress du själv har tillgång till. Om ni är fler personer som delar på ett användarkonto (t ex kollegor på ett bolag eller mindre biograf), rekommenderar vi att ni anger en mejladress som ni alla har tillgång till. Användarnamnet är ett unikt namn som du kan använda för att logga in (utöver med e-postadress). Användarnamnet skrivs i ett ord utan mellanslag, och kan bestå av bokstäver och siffror.
Ett mejl med en bekräftelselänk skickas sedan till den e-postadress du angivit. När du har bekräftat kan du logga in och påbörja din ansökan.
Innan du börjar bör du ha alla uppgifter du ska ange och bilagor redo. Information om vad du ska bifoga finns under respektive stöd på vår webbplats.
Fylla i och skicka in en ansökan
I ansökningstjänsten fyller du i ett ansökningsformulär steg för steg, laddar upp bilagor och skickar in din ansökan.
Du har möjlighet att spara ett utkast av din påbörjade ansökan om du vill fortsätta vid ett senare tillfälle. Observera att utkast raderas 30 dagar efter att de påbörjats.
Bilagor du laddar upp får endast vara i PDF-format. Dokument av andra filtyper måste du därför själv konvertera till PDF innan du laddar upp dem. De flesta ord- och bildbehandlingsprogram har stöd för konvertering till PDF, och det finns ett flertal appar och program till olika plattformar att ladda ned kostnadsfritt.
Varje enskild bilaga får ha en filstorlek på max 15 MB.
Efter att du har skickat in din ansökan
Vad händer efter att jag har skickat in min ansökan?
Det kan ta upp till 30 min innan din ansökan är helt registrerad i våra system. Du får då ett bekräftelsemejl från oss och din inskickade ansökan blir synlig under fliken ”Pågående ärenden”.
Vi hanterar ansökningar helgfria vardagar och återkommer till dig om ansökan behöver kompletteras. Ditt ärende öppnas då för komplettering i ansökningstjänsten under fliken ”Pågående ärenden”.
Jag har skickat in en ansökan men har inte fått något bekräftelsemejl.
Kontrollera först om mejlet har råkat hamna i din mapp för skräppost. Om du ändå inte har fått ett bekräftelsemejl inom 1 timme så kontakta oss på ansokansupport@filminstitutet.se. Skicka inte in samma ansökan igen förrän du har fått vidare besked från oss.
Skicka in kompletterande handlingar i ett pågående ärende
För att skicka in kompletterande handlingar som t ex rekvisition och redovisning i ett redan befintligt ärende, klickar du på rubriken "Pågående ärenden" i menyn till vänster. Då visas en lista på dina pågående ärenden. Välj sedan "Komplettera ärende" för aktuellt ärende, skriv in namn på ditt utkast eller klicka bara "Spara" för att komma vidare, följ därefter instruktionerna i formuläret. Om knappen "Komplettera ärende" saknas för ditt ärende, kontakta din handläggare eller mejla till ansokansupport@filminstitutet.se.
Om du vill se uppgifter om vilka handlingar du har skickat in i ett ärende klickar du på knappen Visa. En lista på de handlingar som finns i ärendet visas då längst ner på sidan.
Tillgänglighet
Ansökningstjänsten är så långt det är möjligt framtagen utifrån krav på tillgänglighet enligt europeisk standard (EN 301 549 V2.1.2 / WCAG 2.1).
Här kan du läsa ansökningstjänstens tillgänglighetsredogörelse
Tillgänglighetsredogörelsen kommer att inom kort även finnas publicerat som webbsida.
Vi strävar hela tiden efter att förbättra ansökningstjänstens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna i tillgänglighetsredogörelsen, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss via ansokansupport@filminstitutet.se.
Webbläsare och andra program
För bästa användning av ansökningstjänsten rekommenderar vi att du använder en dator/laptop med Google Chrome, Mozilla Firefox eller Microsoft Edge som webbläsare. En speciellt anpassad version av för mindre skärmar (smarta telefoner och läsplattor) är planerad.
Om du har problem att öppna och fylla i pdf-filer kan du ladda ner en gratis pdf-läsare här https://get.adobe.com/se/reader/.
Kontakta oss
Om du har tekniska problem, frågor eller andra synpunkter om ansökningstjänsten kan du mejla till ansokansupport@filminstitutet.se.
Du kan också ringa oss på 08-665 12 48. Telefontiden är 13.00-16.00, helgfria vardagar.
Tillgänglighetsredogörelse för Svenska Filminstitutets ansökningstjänst
Manual för Svenska Filminstitutets ansökningstjänst
Innan du skapar ett användarkonto måste du godkänna:
Allmänna villkor för ansökningstjänsten
Personuppgiftsbehandling för ansökningstjänst
När du skickar in en ansökan måste du acceptera:
Filminstitutets personuppgiftsbehandling och allmänna villkor
Publicerad 04 februari 2019